En rätt typisk matdag för mig....

Jag tänkte att jag skulle visa hur jag äter under en dag, jag själv tycker att det ser rätt bra ut förutom chokladbollen och chokladbiten då...(hade det var någon gång då och då vore det ju ok där emot)
 
Frukost
Ca 1 dl havregryn, 2 dl havremjölk, 1 dl blåbär, 1 gul kiwi, 1 tsk linfröolja, 3 paranötter, 1 ruta mörk choklad (70% eller högre)
Mellanmål (hade sjukt ont i nacke och axlar, var vrålspänd och mådde för jäkligt, en väldigt vanlig anledning till godisätandet är just att jag inte står ut,
2 rutor mörk choklad (70% eller högre) en liten näve solrosfrön, 1 medelstor chokladboll och en 40 grams choklad/jordnötsbitsmjölkchoklad. (tyvärr ingen bild)
 
Lunch
Mache´sallad, en bit squash och lite färsk basilika (ej på bild)
Vegetarisk gryta på quinoa, röda linser, morötter, tomatpure´, buljong och kryddor, 2 msk näringsjäst och 1-2 msk olivolja.
 
(Framåt sen eftermiddag/kväll är det också lätt hänt att jag "råkar" stoppa i mig någon chokladbit på 50-150 gram, dock inte denna dag, framför allt är det i samband med att jag är och handlar mat)
 
Kvällsmat
Smoothie på ca 0,5 dl lingon, 1 dl mango, 1/2 banan, en stor grönkålskvist, 2 msk blötlagda oskalade sesamfrön + vatten.
1 glutenfri fralla med mycket smör och ett pocherat ägg (brukar koka ägg, men nu gick ägget sönder på vägen...)
OBS! Blev två fulla glas tjock smoothie. Givetvis är ägget ekologiskt och värpt av hönor som har tillgång till utomhusvistelse.
 

Kommentarer
Postat av: Isabel

Svårt att ge råd, vill inte låta som en expert, för det är man ju inte. Och om det är som du säger, enbart en vana, så tycker jag ändå det bästa är att ersätta den med något.

Mellanmålet t ex skulle ha varit bäst om du vände dig till riktig mat. Vare sig en macka med hummus, eller sylt och jordnötsmsör, eller en banan med jordnötsmör. Du kan fortfarande göra den söt och fettig, men tricket är att också göra den mer näringsrik. En chia pudding med chokladmjölk t ex!

Havregrynsgröten såg inte så mycket mer annorlunda än min. Har faktiskt slängt i choklad ploppar i min med vid några tillfällen :D Ett tips skulle annars va att göra den mer söt och tillfredställande. Jag brukar slänga in russin, en halv banan och så brukar jag göra den på sojamjölk med vaniljsmak eller choklad. Sedan tillsätter jag pumpafrön, hampa och solrosfrön också. Jag skulle också tipsa om at köra 1 matsked, ist för tesked, linfröolja eller chia/linfrön. Pga att du äter så mycket choklad (samt paranötterna) så blir din Omega 3 till Omega 6 ratio helt skev. Och om inget annat så är det ju en bra motivering till att dra ner på chokladen till en ruta om dagen.

Btw, äter du verkligen 3 paranötter dagligen? Eller var detta en tillfällighet för att du glömt i några dagar? Vet att rekommendationen är inte mer än 2-3 dagligen, men även det är ju lite överhopp och kan leda till för mycket selenium. En om dagen är tillräcklig och ger över 300% av ditt dagliga behov av selenium. Lite värt at tänka på då du också åt ägg samma dag.

Lins- och quinoa grytan kan man tillsätta 1-2 skedar kokosocker eller russin i för att göra den sötare och tillfredställa eventuella sug. Jag personligen tillsätter alltid socker i mina grytor haha
Sedan tillsätta lite iMat/växtgrädde gör maten mer smakrik.
Anledningen varför jag tillsätter kokossocker i mina grytor och även soppor är för att det händer allt för ofta att man äter en mättande middag, men så känns det som något saknas. Och oavsett hur mätt man än är, så vill man ha mer. Därför tycker jag att det är okej med en sked socker då det hjälper en att inte överäta eller bli sugen på något sött efteråt.

Annars så försökte jag räkna in allt i Cronometer. Vart lite svårt med lunchen där du inte gav några utförliga mått och vetefan om chokladboll finns i deras system och vad det skulle heta på engelska osv. Men tycker ändå att det inte vart så lite kalorier att sötsuget kommer från omedveten svält? Förvisso är du 300kcal för lite om man räknar snittet. Men ja, jag kan omöjligt veta ditt dagliga behov och hur du träna för att ens kunna yttra mig. Vad du skulle kunna testa är att äta mer kolydrater, då bara häften av dina kalorier kommer från det, närmare bara 200g. Rekommenderat bör man få i sig lite över 300g. Får man i sig för lite kolhydrater så kan detta utspela sig i sötsug, då våran stenålderskropp förknippar kolhydrater med sött, och oavsett hur vi tränar, kräver våra celler kolhydrater för att fungera optimalt. En annan sak som visar starkt att du borde äta mer kolhydrater är....

Jo, det enda jag notera starkt var din brist på kalium. Iaf om man ska räkna på de nya rekommendationerna på 4700mg/dag. Med din mentala hälsa så borde detta vara en prioritering att äta tillräckligt. Med maten ovan fick du bara lite över hälften av den dagliga rekommendationen. Kalium är något som många får för lite av, speciellt köttätare och LCHF:are. Brist på kalium leder inte bara till nedsatt humör och depression men också muskelsmärta och trötthet - vilket går lite i samband med depression. Så genom att få i dig mer kalium så kanske du kan också förbättra ditt tillstånd! Mer potatis, bönor och spenat helt enkelt ;)

Nu var detta bara en dag, men zink var också lite dåligt på, vilket är också viktig för att må bra. Men du kanske redan tar denna vid sidan av?
Annat lågt var vitamin E och B3, vilket är vanligt för många, även mig.

Mina tips:

1) ta bort ägget och ersätt med 1 kopp ångkokt broccoli till lunchen. (Detta var mest för att dra ner på kcal och subtituera så att du fortfarande får i dig tillräckligt med Kolin, m

Svar: Ursäkta sent svar! Tar till mig det du skriver och tack så hemskt mycket för allt du skrev! :) Håller på att fylla i en vecka med cronometer nu, återkommer igen efter det!
Estelle

2017-11-29 @ 16:12:20
URL: http://frivolousgirl.com/
Postat av: Anonym

Bra att jag kopiera och såg att det vart kapat :D

Mina tips:

1) ta bort ägget och ersätt med 1 kopp ångkokt broccoli till lunchen. (Detta var mest för att dra ner på kcal och subtituera så att du fortfarande får i dig tillräckligt med Kolin, men också vitamin E, zink och kalium)

2) Istället för smör- och äggmackor och onyttiga mellanmål, kör avocado och rikligt med hummus och skivade tomater och lite balsamico. Sött, salt och fett! (Kalium, Kalium, Vitamin E, B3 och zink!)

3) Ät en hel banan, t ex tillsätt den andra halvan i morgongröten för att göra den sötare. (Kalium, sötma, b3)

4) Minska till endast 1 paranöt

5) 1 msk linfröolja

6) 1 msk pumpfrön (till gröten) (Kalium, zink)

7) Kokossocker i grytan, och lite grädde. (smakensskull)

Skulle du ta bort smöret, ägget och de onyttga mällanmålen och följa anvisningarna ovan skulle du fått i dig i stort sätt allt du behöver, men du får även i dig ca 200kcal mer (men fortf under 2000kcal), och ca 300g kolhydrater. Men du har fortfarande utrymme för en chokladbit om du så vill ;)

Så prova att äta mer och söta dina rätter mer istället. LCHF har ju en tendens att man inte bara äter mindre kolhydrater, man äter också mindre kalorier, därav slutar det väldigt ofta för många att de nån gång failar i sin diet och hetsäter sötsaker i mängder. Och som sagt handlar det om att bryta vana.

Sen fråga du mig om hur jag klarar av sociala situationer. Lite lättare för mig då jag styrs av principer vilket gör att jag har det lättare att tacka nej och inte bry mig om andras kommentarer. Har alltid haft ganska bra karaktär, förutom innan mensen... Det vackra med att vara vegan är att man har ett ansvar bortom sig själv. Det mesta som bjuds kan jag ändå inte äta. Har ännu inte mött någon som skulle bli sur? Mer att de blir ställd och börjar ifrågasätta sig själva genom att ifrågasätta en. Men det går ofta över vid andra mötet, så länge man är konsekvent.

Men om det är något jag kan äta så äter jag det. Jag har ju inga djupa problem eller dåligt förhållande med mat och socker då söt mat utgör en stor del i min kost. Äter även choklad 2-5 dagar i veckan haha Men jag tränar ju och så är det inte en del av en vana eller beroende. Känner jag att det blir det, börjar jag ändra vanan mot något nyttigare, eller erkänner att jag inte åt tillräckligt, och vänder mig till något nyttigt som mättar. Sötsug för mig handlar väldigt ofta om för lite kalorier/kolhydrater den dagen.

2017-11-29 @ 16:13:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0