Tillbaka till schampo år 2010 :)

Efter att ha haft det struligt med mitt hår ett längre tag nu(flygigt, frissigt och allmänt ur balans) beslöt jag mig för att överge Urtekrams Nordick birch schampo och balsam som jag har använt mig av i typ ett år och åter testa en naturlig schampotvål från J.R Ligget´sprecis som jag gjorde en kort vända för fem år sedan.
Hade gärna testat något annat märke på schampotvål också, men nu blev det för enkelhetens skull så här eftersom jag gjorde en beställniing från Iherb nyligen och den här schampotvålen är så prisvärd att köpa där för ca 39 kr, i Sverige kostar den runt 99kr liksom!
 
Jag valde en oparfymerad (utan eteriska oljor alltså) variant med extra vårdande formula för torrt och skadat hår.
Moisturizing formula som bland annat innehåller Aloe vera, mandelolja och e-vitamin.
Ingredients:
Saponified olive oil, coconut oil, castor oil, rice bran oil, and palm kernel oil, mango butter, virgin coconut oil, vit. E, aloe vera, almond oil - No fragrance added - GMO free
 
Min upplevelse:
 
PLUS
♥Känns så otroligt befriande att använda ett "schampo" som löddrar riktigt härligt och rejält utan att alls vara uttorkande för den sakens skull som de flesta vällöddrande schampon är eftersom de vanligtvis innehåller uttorkande tensider hur milda de än anses/sägs vara (när de värsta som Sodium laureth sulfate utesluts)
Löddret är dessutom så krämigt lent och härligt och lätt att massera in i håret utan att det känns som att man överdoserar, vilket jag alltid tycker att man behöver göra med naturliga schampon annars för att det ska löddra skapligt, eller så får man massera runt utan att det löddrar knappt, tror att det är det som har gjort att mitt hår blivit mer slitet.
 
♥ Sparar plats med en tvål jämfört med en flaska.
   Känns dryg, har använt den ca 10 gånger, nästan två månader och det mesta av tvålen är fortfarande kvar.
 
♥ Håret håller sig renare och fräschare längre än med andra schampon jag har testat, kan gå max 4-5 dagar          utan att håret blir flottigt och urkigt med andra schampon, med detta klarar jag en eller två dagar till.
 
Balsam behövs inte (men kan hända att man behöver det ändå om man har väldigt torrt hår?!?)
 
MINUS
♦ Hade varit trevligt med lite doft, det testar jag vid nästa inköp, vet faktiskt inte om det finns något mer minus?!?
 
ANNAT
♣ Grejen med att använda schampotvål är att man blöter tvålen och drar den runt i håret, så gör inte missen att      massera upp ett lödder i händerna som man vanligtvis gör med tvål, då tar det tid och blir jobbigt bara.
 
Beskrivning  från tillverkaren:
 
J.R. Liggett's Old-Fashioned Shampoo Bar i koncentrerad form löddrar snabbt, tvättar effektivt och sköljs lätt ur och du får ett friskt, vackert och rent hår. Innehåller inga syntetiska tvättaktiva ämnen och tar därför inte bort de naturliga oljorna från håret. De flesta behöver inte använda balsam efteråt!
  • Bildar ett tjockt och rikt lödder.
  • Ger håret volym och gör det lättskött.
  • Särskilt bra för permanentat och färgbehandlade hår.
  • Perfekt för resor och backpacking.
  • Fritt från skumämnen, syntetiska parfymer och färgämnen.
  • Fritt från animaliska produkter, konserveringsmedel och petroleumbaserade ämnen.

 

Varianter

 

Herbal Formula:
För generell användning. Mjuk men distinkt örtdoft som är uppfriskande.
Jojoba & Peppermint:
Bra för att normalisera de naturliga oljorna i hår och hårbotten. Mild och uppfriskande med en krämig känsla.
Moisturizing Formula:
Återfuktar och hjälper till att läka och återställa skadat och torrt hår.
Tea Tree & Hemp Oil:
Bra för kliande, flagnande hårbotten och psoriasis.
Virgin Coconut & Argan Oil:
Ger ett härligt tjockt lödder som återfuktar och stärker håret.

Gammal recension från 2010 av mig finns här!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0