Mera grönt....

 
Nä, då ska inte bara skriva om kost och sådant, men det har blivit lite så nu, vet ärligt talat inte om det är bra eller dåligt?!?
Tänker ju redan så mycket på det, blir det värre eller bättre av att skriva om det då?!?
I väntan på nyodlat vetegräs har jag nu odlat alfaalfagroddar (även kallat all födas fader) vilket också är en riktig hälsobomb,men knappt innehåller några kalorier och bara 0,4 gram kolhydrater per 100 gram. Så vare sig man äter Lchf, är vegan, blandkostare eller något annat kan knapra i sig det :)
Alfalfa ska vara bra mot all typ av hudproblem, bra för magen, mot artrit, motverkar dålig andedräkt m.m. m.m.
Det som är så bra med hemodlade groddar är att det är lätt att odla och man få fräscha grönsaker inomhus året runt, det är dessutom billig mat.
Groddning är jag ingen nybörjare på, har bara kommit av mig, vilket är synd!
Första gången jag groddade var i tonåren, då groddade jag vete, alfalfa, mungbönor och linser...
Men det finns ju betydligt mycket mer man kan grodda även om vissa fröer är betydligt mer svårgroddade än dessa.
Broccoligroddar ska tyvärr vara något av de svåraste groddarna, men kanske de mest kända antioxidantbomerna/anticancergörarna.
 
Så här groddar man:
1.Ta ca 2 msk valfria frön och lägg i en sil och skölj dem i vatten.
2. Lägg dem i en stor glasburk och fyll på med vatten, låt dem stå så över natten.
3. Skölj dem 2-3 gånger om dagen i vatten
4. Efter några dagar är de färdiga att äta, låt dem väldigt gärna stå i ett ljust fönster för att de ska bilda klorofyll som är väldigt välgörande för hälsan.
Skölj dem innan varje gång du äter dem, förvara dem i kylskåp och ät helst upp dem inom 3-4 dagar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0