Medicinsnack hos psykläkaren..

Har träffat min psykläkare idag.
Hon tyckte inte att det skulle vara en bra ide´att trappa ner eller sluta med Cipralexen (antideppmedicin) eftersom hon ansåg att ångesten skulle bli mycket värre då.
Vilket jag är rädd för kan stämma mycket väl tyvärr...
Där emot kunde jag ju ta bort Cipralexen och byta mot Mirtazapinen (också antidepp, men annan typ) om jag ville....
Fast sen kom vi fram till att det nog inte var en bra idé eftersom viktuppgång (som jag ju fick som biverkan när jag testade den i somras) triggar igång för mycket ätstörningsproblematik och värre ångest hos mig.
Vet ju inte ens hur mycket jag skulle öka i vikt av den på sikt?!?
Får se om jag ger Mirtazapin en chans till om ett tag och testar den i minst tre månader för att se om viktuppgången avstannar efter 5 kg eller så...
I nuläget tyckte hon inte att jag skulle göra något nytt ang medicinering med tanke på att jag ju nyligen har slutat med Voxra (3 veckor sedan)
Sen kom vi hur som helst fram till att jag ska testa att ta Attarax (icke vanebildande medicin som bland annat används mot ångest och klåda) för att sova bättre.
Har ju redan ett paket hemma sedan tidigare, men tror bara att jag har testat det på dagen (gick bara runt och gäspa hela tiden, ingen annan effekt) och inte på natten tidigare vad jag kan minnas.
 
I går trappade jag hur som helst ner Cipralexen i från 11,25mg till 10mg (är ju bara liite ju) ,vilket jag inte har berättat för läkaren och vet i sjutton om jag kommer att berätta heller?!?
Är bland annat så less på att ha problem med ont/sveda och torra ögon och vet ju att ögonproblemen blir bättre av att sänka Cipralexen (har märkts när jag sänkt den tidigare) och dessutom blir det mindre omständigt när jag kan ta en tablett i stället för att ta den + att hålla på och bryta och klippa i sär en bit till.
 
Läkaren föreslog förresten att jag ska träna mindfulness varje dag tills vi ses nästa gång dessutom (17 Dec)
En bra idé.
Blir ju tyvärr bara att jag gör det periodvis om ingen ger mig "läxa" på att göra det.
Ska verkligen försöka att få till det nu både genom att lyssna på mindfulnessövningar/mindfulnessmeditation som jag har på cd-skivor  och i vardagen.
Är det någon av er som ägnar sig åt meditation i någon form och tycker att det är bra?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0