Klåda och utslag...

Något som jag har besvärtats av i snart en månad nu är klåda på kroppen, främst på ovansidan av fötterna där jag också får röda små prickar och flammiga utslag (att ha skor och strumpor gör att det kliar vidrigt)
Det verkar som om klådan kommer innan utslagen (?!?)
Det vill säga, jag kliar, sen kommer rödflammigheten och prickarna (som sedan sitter kvar i allt från några dagar till någon vecka)
Så, jag försöker göra en utredning på mig själv nu för att se vad det kan bero på och hur jag på bästa sätt blir av med eländet.
 
Det jag hitills har gjort är:
 
* Skippat ett par bodylotions och en duschtvål som ev kunnat vara orsaken eller åtminstone förvärrat det hela.
 
* Börjat köra med parfymfritt tvättmedel
 
* Slutat att äta citrusfrukter sedan några dagar tillbaka (efter att ha ätit det mer än vanligt på sistone)
 
* Testat olika huskurer mot klåda, så som äppelcidervinäger (gjorde bara klådan ännu värre), aloevera (lindrade inget, ev förvärrades klådan lite) och nu senast lite honung utblandat i vatten som faktiskt lindrar klådan :)
Men eftersom det är obehagligt klibbigt så är det inget jag kan smörja på mer än när det är som värst och bara på små områden.
 
Jag har funderat på om klådan kan bero på att jag slutat med Voxra (som jag bara använde mig av i ett par månader) och även frågat psykläkaren om det är något som man skulle kunna drabbas av då.
Borde ju i så fall ha kommit när jag gick på medicinen, vilket läkaren också tyckte.
 
Sen kan man ju undra om det är något annat födoämne jag har blivit överkänslig mot?!?
Vad är ju frågan i så fall?!?
Kan ju vara vad som helst...
 
Jag får väl vänta och fortsätta att vara min egen detektiv ett tag till.
Förhoppningsvis försvinner det lika snabbt som det kom eller så hittar jag orsaken till det och kan bli av med det hela så.
Att boka en läkartid känns meningslöst att göra om det inte blir ännu värre.
En vanlig allmänläkare har ändå ingen koll på utslag (finns ju hur måna typer av utslag som helst) och skulle säkerligen bara säga åt mig att smörja på kortisonsalva (som ju ändå inte botar symptomen) och sen inte kunna hjälpa mig mycket mer...
Jag tar hemskt gärna emot tips på hur jag ska fortsätta min utredning/bli av med klådan/utslagen :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0