Viktigt farligt och nyttigt!



Nyss hemkommen från en liten powerwalk
med mina lurviga orakade ben och stora svarta solhatten runt i skogen i värmen ;)
Det är riktigt svettigt hett i här i dag, 28 grader i skuggan nu...pust!
Uv-index ligger forfarande väldigt högt så akta akta er för att vara ute mer än 15-30minuter i solen åtminstone mellan 10 och 15, mer än så är farligt och brännskador lär troligtvis komma som ett brev på posten om du inte har ett väldigt bra pigment eller smörjer in dig ofta och ordentligt med solkräm och har solglasögon och något på huvudet åtminstone.
Men ligg inte och sola för guds skull under den här tiden!
Om du missade Uv-varningen i metro för några dagar sedan så vet du nu...ozonskiktet är just nu ovanligt tunt!
För du vill väl inte vara en av alla de man ser rödbrända där ute?!?
Eller vill du bli onödigt rynkig i förtid och dessutom riskera att få hudcancer?!?
Nä, trodde väl inte det!
Men, viktigt är ändå att vara ute i solen i si så där en kvart när solen skiner mitt på dagen (lite mer om man tål solen bättre och minst en timma om man är mörkhyad) för att tanka det otroligt viktiga D-vitaminet som vi bara kan få i från solen här i norden just mitt på dagen och under ynka 2-3 månader på året, inte undra på att det råder D-vitaminbrist här under en stor del av året :(
Idag ser Uv-index ut som här nedan, det kan man kolla in dagligen och även nästkommande dag på:
http://www.smhi.se/klimatdata/miljo/uv-stralning


Säker tid i solen om Du har känslig hud men kan bli brun:
UV-index 0 - 2* 3 - 5* 6 - 7* 8 - 10 11 +
Styrka Låg Måttlig Hög Mycket hög Extrem
Soltid Hela dagen* 1-2 tim* 30-60 min* 15-30 min 5-15 min
* Med snötäckt mark och mot solen gäller ungefär dubbla UV-index och hälften av den angivna soltiden.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0