Påverka din lycka!

Ja, söker och söker hela tiden efter att "livet" ska bli liiiite bättre i allafall...
För det måste det bli, det går inte annars...
Har så klart läst en hel del böcker och psykologiska artiklar i tidningar under årens lopp....
Inte särskilt mycket de senaste åren dock...
Kanske är det här något?!?
Låter ju som en läsvärd bok iaf =)
Ska lånas på bibblan!
Någon som läst den???



Om jag gick ner i vikt, träffade en fantastisk man, fick barn, köpte en ny bil och vann en miljon, visst skulle jag bli lyckligare då?

Det stämmer, men bara lite lyckligare en kort tid och inte mycket lyckligare på lång sikt.

Sonja Lyubomirsky har under många år forskat på vad som verkligen gör oss lyckliga. Hennes grundtes är att 50 procent av vår förmåga till lycka är genetiskt bestämd (vi föds med en viss grundnivå eller bas för lycka), 10 procent beror på omständigheter och slump (partner, ekonomi etcetera) och 40 procent kan man påverka själv.

Det här är både en självhjälpsbok och en populärvetenskaplig presentation av den senaste lyckoforskningen. Boken innehåller ett flertal frågeformulär och ger genomgående konkreta förslag på vad du kan göra för att bli lyckligare.

Originaltitel: The how of happiness: A scientific approach to getting the life you want


Sonja Lyubomirsky är professor vid psykologiska institutionen på University of California, USA. Hon har doktorerat i socialpsykologi vid Stanford University.

Kommentarer
Postat av: Stefan

Hallojs Estelle!

Här är vi kanske lite olika.

För jag söker inte lyckan, den kommer till mig ändå! Hahahah.. Skoja bara! ;)



Det hela beror ju lite på VAD som är lycka.

Sonja Lyoboskyieskeoskajas (hrm) lycka är väl att ge ut en bok och tjäna lite pengar, och det verkar hon ha lyckats med. (Även om hon inte får så mkt pengar av dig.. hehehe..)



Om lycka är att dricka en kall öl en varm sommardag, så är det inte så svårt att uppnå den lyckan..



*"Om jag gick ner i vikt, träffade en fantastisk man, fick barn, köpte en ny bil och vann en miljon, visst skulle jag bli lyckligare då?"*



Jag har gått ner i vikt, men kan inte påstå att det gjorde mig direkt lycklig..



Jag köpte mig en ny bil en gång i tiden, och det var kul, men direkt lycklig kan jag inte påstå att jag blev..



Jag har INTE vunnit en miljon, däremot drygt 30000 kr en gång. Pengarna gjorde mig inte lycklig, men dom gjorde så att jag kunde ta med min kompis till Island, och den resan gjorde mig definitivt lycklig!

Och varje gång jag tänker tillbaka på den resan, kan jag bli lycklig.. :)



En sak är dock alldeles säker.

Att träffa en fantastisk MAN skulle INTE göra mig lycklig!! Hahaha..

Skulle man byta ut ordet MAN till "något annat" så kanske jag skulle bli lite mer medgörlig.. ;)



Får jag fråga vad som händer med dig, om ditt liv inte blir bättre?



Borde kanske skriva tio inlägg på min blogg om det här med Lycka, istället för att breda ut mig här hos dig.. men antar att du blir lite lycklig när nån klottrar här.. ;)



Hur som helst..

Hoppas du finner den!

Boken på bibblan alltså!! Hahaha..

Närå, menar naturligtvis Lyckan! :)



Ha en bra vecka!

Kram

2010-08-29 @ 01:56:28
URL: http://fefanfefan.blogspot.com/
Postat av: Estelle

Bara trevligt att du breder ut dig ju :)

Hoppas du inte känner några krav på dig att skriva och så bara, det vill jag absolut inte att du känner!



Tyvärr tror jag att allt för många tror att lyckan just ligger i betydligt ytligare saker än vad det faktiskt gör.

Det är ju faktiskt inte ovanligt att vuxna intelligenta människor tror att t.e.x. gå ner en hel del i vikt (grattis att du lyckats förresten!)kommer att göra dem mycket lyckligare.

Eller träffa en man/kvinna...

Jag vet många som tror/trott att en partner ska göra att hela deras liv i princip blir mycket bättre/annorlunda, det har jag aldrig trott själv och har svårt att tro att det skulle kunna göra.

Är man trasig och har mycket att jobba med sig själv så försvinner ju inte det bara för att man träffar en partner, det kan ju till och med ställa till det väldigt mycket i en relation och göra den hemsk (mina erfarenheter tyvärr).

Well, det kan ju så klart underlätta också, men inte så mycket som många tycks tro.

Man kan ju inte gå runt och tro/hoppas att någon bara ska komma in i ens liv och rädda en..det är ju lätt att önska...men sådant händer väl ändå inte?!?



Mitt liv ja...skriver om det i ett blogginlägg snart i stället!



Ha en bra vecka du med!

Kram

2010-08-29 @ 11:09:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0