Närgången titt på hud i solen.....

I söndags gick jag en spontansväng in på Hornstulls marknad (trodde det hette Street innan jag länkade, hette väl det tidigare i allafall!?!) och kollade lite.
Var rätt mycket folk och vid matstånden var det svårt att komma förbi på grund av all trängsel, vilket gjorde att jag fick mig en närgången koll på hur folks hy såg ut i den strålande vårsolen.
Reagerade starkt på hur osmickrande många tjejer såg ut med ett tjockt lager mineralpuderfoundation.
Så där så att huden blir torr och nästan ser död ut, för att inte tala om porerna som framhävs rätt rejält och ser si så där dubbelt så stora ut än utan mineralpudret.
Vissa hade dessutom valt helt fel färg på pudret, antingen alldeles för mörkt (en vilja att se solbränd ut antar jag?!) eller alldeles för ljust (ser vanligtvis bara sjukt ut)
Ibland undrar jag om folk är blinda liksom ;)
Varför annars vill man göra sig fulare än vad man är så?
För jag tror verkligen inte att alla med ett tjockt lager mineralpuder har det på grund av att de vill skydda sig mot solen eller för att de ser hemska ut i hyn utan...
Själv då? Ja, hur såg min egen hy ut då?
Ha ha! Jo,  jag hade ett rätt täckande lager av mineralpuder (dock blandat med jojobaolja) som dock inte såg speciellt torrt ut i ansiktet, men med mer framhävna porer tyvärr, för min del enbart på grund av att jag har sjukt svårt att hitta något annat solskydd som jag tål, ser ok ut och inte ger problem med oren hy (är ju sjukt känslig för solen och led i nästan en vecka av brinnande och svidande hud för att jag tog en promenad på djurgården i påsksolen)
Men jag känner mig sjukt obekväm med mineralpuderfoundation (så vida det inte är i en väldigt liten mängd) för jag känner mig som en clown, som att gå runt med en mask i ansiktet verkligen, tänker på det hela tiden och vill helst inte att någon går närmare mig än 5 meter typ ;)
Längtar bara tills jag kan tvätta bort det (fast det kräver ju dubbel rengöring för att bli av med det helt)
Dagen efter kräver huden närmare dubbelt så mycket att smörja in huden med p.g.a. uttorkningen av pudret :(
 
Vad tycker ni själva på mineralpuder och fondation över huvud taget?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0