Färga ögonbryn (och ev fransar) på naturlig väg...

Ögonbryn to die for har Jessica Alba enligt mig.
Jag har länge velat färga mina ögonbryn (gärna ögonfransarna med) med naturlig färg i stället för de konventionella giftiga färgerna för detta ändamål.
Ja, ni vet väl själva att de vanligaste som finns är av märket Depend och Coloran, jag har använt mig av båda dessa många gånger med bra resultat men utan att faktiskt sätta mig in i vad de innehåller för skit.
(och hoppats att de inte ska vara så farliga)
 
Jag skulle där emot aldrig färga håret med färg som inte är från naturligt ursprung, men har gjort ett undantag när det gäller ögonbrynen eftersom det inte har funnits något naturligt på marknaden att få tag på, inte ens genom att gå till en ekologisk/naturlig hudterapeut :( 
Har helt enkelt tänkt att det är en så liten mängd av dessa giftiga kemikalier jag utsätter mig för när det kommer till en så liten yta som ögonbrynen och inte ens satt mig in i vad de innehåller som jag annars är noga med när det kommer till all sorts hår och kroppsvård i övrigt.
 
Men nu har jag slutligen vaknat till angående detta efter att ha varit och snackat lite med Lena Egnell på Friekosör (ekofrisör på söder i Stockholm som färgar med växtfärger) när jag tittade in där för ett tag sen.
Det hon sa var att  p-phenylenediamine (PPD) som vanliga frans och brynfärger innehåller är väldigt giftigt och allergiframkallande och frågan är inte om man blir allergisk utan när, för det blir man slutligen.
(PPD finns vanligtvis i vanliga hårfärger också)
 
Om man blir allergisk mot PPD kan man även reagera mot kemiskt liknande ämnen och måste undvika saker som många idag tar för givet:

– Svarta sladdar, svarta tangentbord, köksredskap, gummiband, handtagen på cykeln, bilratten, färgade plastpåsar, fjärrkontroller, - ja de flesta vardagliga produkter.

Allergin har man dessutom kvar för resten av livet!

Rätt jobbigt, eller hur?!?

PPD blev för övrigt förbjudet i Sverige på 40-talet, men tyvärr blev det lagligt igen i hårfärger när vi gick med i Eu 1995.

Ämnet är enligt Kalla fakta påvisat att “ge ärftlig genetisk skada, kan ge njur- och leverskador. Undvik all hudkontakt.

Här kan du läsa om en kvinna som har blivit allergisk när hon tränade med gummiband och allergin utlöstes i kontakten med dessa.

 För att återgå till naturliga val nu då....

Lena Egnell berättade att de faktiskt börjat så smått med naturlig färgning av bryn med hjälp av örtfärg, men att det precis som med hårfärgning tar tid, man får räkna med en timma i allafall.

Har även efter att ha googlat lite hittat information som säger att en del ekofrisörer använder Logonas naturliga cremehårfärger till ögonbrynen.

Själv står jag i valet mellan att köpa med mig lite färgpulver i från Friekosör eller att testa någon brun hennablandning från till exempel Urtekram. (man behöver vara noga med vad man köper för ört/hennablandningar också eftersom vissa blandar i till exempel PPD i dessa också tyvärr, vilket ofta är fallet när det kommer till svart Henna, speciellt till svarta Hennatatueringar)

Klart man kan använda ögonbrynsskugga eller ögonbrynspenna enbart, men personligen tycker jag att det är väldigt svårt att hitta en färg som ser bra och naturlig ut och dessutom brukar min hud vid ögonbrynen se så flottig ut efter ett tag att färgen blänker på ett flottigt och svettigt sätt, ser inte så snyggt ut.

Speciellt som nu under sommarhalvåret när det både är varmt och fuktigt.

Ögonbrynsmascara har jag också funderat på, men har tyvärr inte hittat någon sådan naturlig, men man kan säkert köpa en vanlig brun mascara och använda på samma sätt.

Faktum är att jag brukade använda svart mascara på mina ögonbryn i tidiga 20-års åldern när jag färgade håret svart och det såg riktigt bra ut.

Så, hur tänker nu själva om det här och hur gör ni med era ögonbryn?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0