Är ansiktsvatten en nödvändighet?!?

Ja, hur ligger det egentligen till?!?
Jag har iallafall väldigt länge varit övertygad om att jag och alla andra behöver använda ansiktsvatten.
Ansiktsvatten tillskrivs ju ofta ha en massa bra egenskaper som att det ska återställa hudens ph-värde, dra i hop porerna, ta bort det sista av rengöringen, göra så att ansiktskrämen eller oljan man använder effektivare ska tas upp av huden eller något annan bra egenskap företaget bakom ett ansiktsvatten kan vilja övertyga om.
Ja, ni har säker läst och hört om detta många gånger...
Frågan är hur sanna dessa påståenden egentligen är?!?
 
Under årens lopp har jag testat en drös med olika typer av ansiktsvatten, allt från enkla växthydrolater som rosenvatten, nerolivatten, lavendelvatten m.f.l.
Hydrolater har aldrig passat min hy, det enda de har gjort är att göra min hy torr/torrare om MINDRE mottaglig för åtföljande kräm.
Ansiktsvatten med återfuktande ingredienser som glycerin, hyaluronsyra, mjölksyra och diverse naturliga ingredienser då?!?
Jo, då precis vid appliceringen har de oftast känts riktigt återfuktande , trevliga och välgörande på alla sätt och vis, men har sedan ofta redan första dagen visat sig ge mig STÖRRE porer, glansig oren hy med ökning av pormaskar och även gett mig finnar ibland.
Örtinfusioner (örter som får dra i hett vatten som the) och andra egna blandningar har jag testat en massa också.
Allt från rött, grönt och vitt the till kamomill, daggkåpa, olivblad, pepparmynta, ringblomma, vatten blandat med äppelcidervinäger, vatten med citron i...
Vissa har fungerat bra ett tag, men sen njä inget vidare...
 
Så, frågan är ju då om jag har ovanligt komplicerad hud och därför har svårt att hitta ett passande ansiktsvatten?!?
Eller så är det som så att det faktiskt inte behövs och jag klarar mig bättre utan?!?
Jag har iallafall lagt ner användandet sedan ca ett par månader nu och tycker att min hud har klarat sig bra utan, jag tror till och med att huden är i bättre skick nu utan än innan, men det har jag lite svårt att uttala mig säkert om eftersom min hud har varit extra besvärlig ett längre tag på grund av förklarliga själ som, sjukdom, antibiotika, hög stress/ångestnivå, långvarig sömnbrist m.m. 
 
Så, vad har ni för egna erfarenheter?
klarar du dig utan ansiktsvatten eller skulle du aldrig skippa det?
Vilken favorit har du i såfall och vad gör den för din hy?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0