Svenskar är dåliga på att ta hand om sin hud

Läste om det här på Doktorn.com där inklippet nedan kommer i från.
Tyvärr framgår det inte hur många som deltagit i studien, men den säger väl något i allafall.
Blev lite förvånad faktiskt.
Skulle väldigt gärna vilja veta hur de som vårdar sin hud väldigt lite ser ut i huden, kunde de inte ha haft med det i undersökningen också.
 
 
Svenskar är dåliga på att ta hand om sin hud och allra sämst på att rengöra ansiktet är man i två regioner. Dessutom är den absolut minst använda hudvårdsprodukten något överraskande.

Det är nämligen ögonkrämen. Mellan 60-70 % av alla som svarat på undersökningen uppger att de aldrig använder ögonkräm, vilket gör det till den minst använda hudvårdsprodukten, trots att man oftast får rynkor vid ögonen först. Undersökningen är genomförd av Ipsos på uppdrag av Kronans apotek.

Sämst i Norrland och Västsverige

Enligt undersökningen, där män och kvinnor mellan 16-65 år från hela Sverige ingår, rengör endast var fjärde svensk ansiktet regelbundet.  Allra sämst på att rengöra ansiktet är man i övre Norrland och i Västsverige.

Bara var femte person i de regionerna säger att de rengör ansiktet regelbundet, och hela 16 % i respektive område säger att de aldrig gör det.

Kön och ålder inverkar

Enligt undersökningen, där deltagarna fått besvara frågor kring sin hälsa, använder endast var tredje svensk ansiktskräm.  Störst inverkan på hur bra man är på att ta hand om huden har kön och ålder. Äldre och män är sämst på att ta hand om sin hud medan unga kvinnor är de som är bäst på regelbunden användning och rengöring och äldre kvinnor bäst på att använda ansiktskräm.

Bland kvinnorna i undersökningen uppgav 73% av kvinnorna mellan 55 och 65 år att de sällan eller aldrig använder ansiktsrengöring. Däremot låg samma siffra hos yngre på 37% vilket tyder på att yngre personer är mer medvetna om vikten av att rengöra huden.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0