The Caveman skincare regimen..(uppdaterad)

Jag kan tänka mig att de flesta inte har hört talas om den här "hudvårdsrutinen", eller har jag fel?!?
Jag hade inte det i allafall tills för något år sedan när jag fick någon träff på detta och sedan bara ville veta mera..
Förmodligen är detta de flesta hudterapeuters mardröm och definitivt skönhetsbranschens stora fall om många skulle ägna sig åt detta....
Den ska passa de flesta och ge en finare, tåligare och lugnare hy och kanske framför allt säga hej då till Akne.
Dessutom kostar den dig ingenting!
Så, vad är då detta? Hur gör man?
Håll i er! ;)
Den här "hudvårdsrutinen" går helt enkelt ut på att sluta tvätta ansiktet, ja helt alltså, inte ens med vatten!!!
I övrigt gör man absolut ingenting heller, smörjer alltså inte in sig med någonting.
Jag har sett flera klipp med människor som har slutat helt och hållet med att göra någonting med ansiktet (vissa använder dock mascara) och är väldigt nöjda med hur deras hud sköter sig själv fantastiskt bra, vissa har hållit på i åratal så här!
Här har ni en kanadensisk tjej som slutat med allting och förklarar lite mer om vad som händer/kan hända när man gör detta: 
http://www.thelovevitamin.com/3135/caveman-regimen/
Det finns även flera andra länkar och klipp om uppdateringar och liknande om hur det gått efter 3 månader och så för henne...
Här är ett några positiva kommentarer ang att inte tvätta ansiktet som jag hittat på nätet:
 
"I have not WASHED my face in years, no soap ever touches it, only water.Of course I do not use any make-up eather. I’m 85 and I think I look pretty good."
 
 "I’ve tried washing my face daily with various products. Every single time, my face breaks out after about a week and the resulting blemishes never go away . . . until I stop washing my face again. Boom. Scienced."
 
"I am a 34 yr. old male and found this out after years of spending money on facial cleansers that I thought I needed but didn't. The soap from the cleansers left my skin dry and blotchy. But 2 months ago I decided to try this "experiment" of not washing my face. Since that time my face is naturally moisturized and the blotchy parts are cleared up. Less is more people! "
 
Mina tankar om detta är:
Härligt att det verkar funka för de flesta som kör med detta, men jag undrar dock hur bra det kan vara i längden med tanke på hur mycket avgaser och andra kemikalier som huden får ta var eviga dag....
Bor man på någon avlägsen plats långt bort i från civilisationen är det säkert helt ok, men hur många gör det liksom?!?
Visserligen tror jag att de flesta underskattar hudens egen förmåga att ta hand om sig själv som det levande organ (och kroppens största)det faktiskt är, men kan huden verkligen anpassa sig efter de moderna samhälle vi faktiskt lever i???
Min far har för övrigt aldrig smörjt in sig med någonting i ansiktet under hela sitt liv och tvättar sig bara i ansiktet en gång i veckan, hans hud är finare än de flesta i hans ålder (lite över 70) oftast tror folk att han är 10 år yngre än vad han är...
Låter ju dessutom himla befriande att spara tid och slippa greja med huden var eviga dag, ja tyvärr hör jag inte till dem som tycker att det är en trevlig liten stund...
 Så, vad tänker ni om detta då? Någon som har testat eller kan tänka sig det?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0