Less is more!?!


På sistone har jag googlat, funderat och läst en hel del
om människor som slutat göra en massa med sin hud...
En del vare sig tvättar ansiktet (inte ens med vatten) på månader och en del smörjer inte heller in sig över huvudtaget utan låter huden ta hand om sig själv helt enkelt.
Detta kan ju låta väldigt äckligt och inte särskillt bra....
Det tycker i allafall jag om att inte tvätta sig på något sätt i ansiktet på länge med tanke på hur mycket avgaser och andra kemikalier som vi dagligen utsätts för i vårt moderna samhälle.
Det intressanta med det här är i allafall att det tycks vara många som har blivit av med sin torra hy, rosacea, acne, feta hy eller andra hudproblem på det här viset.
De som vittnar om att deras hy aldrig har varit så bra i vuxen ålder som nu och ångrar att de inte har kommit på detta tidigare.
Min syrra föreslog att jag skulle skippa att tvätta ansiktet på en vecka och se vad som hände med huden, men nej jag vågar inte/vill inte det nu i allafall.
Bor ju för sjutton i en storstad!
Hade jag bott ute på landet på något ställe inte allt för nära trafik hade jag kunnat tänka mig att testa...
Min far som är 74 i år tvättar bara ansiktet en gång i veckan och har under hela sitt liv aldrig smörjt in sig i ansiket, det ni!
Hans hy är ser jättefin ut, smidig på alla sätt och vis, dessutom ser han betydligt yngre ut än vad han är :)
Folk tror ofta att han inte ens har fyllt 65!
Well, nedan har jag kopierat in ett intressant inlägg i från den här adressen:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=96886.20 (hoppas att det är ok att göra så!?!)

Mitt absolut bästa tips är:

Sluta med ALLT!

Tvätta ansiktet med en blöt mikrofiberduk! Jag har köpt små runda lappar gjorda av mikrofibertyg på (Gekås i Ullared för typ 10 kr för 6 st),som man blöter.
 Dessa tar bort precis allt smink (även fetsmink) och dessutom får man en skonsam peeling!
Avsluta med kallt vatten i ansiktet för att dra ihop porerna.

Sluta med allt vad smink heter och andra skönhetsprodukter , även om de är ekologiska.

Jag har kämpat med akne , rosacea och perioral dermatit sen jg var tonåring.... Har testat precis allting , allt från sviindyra krämer (ekologiska och vanliga)till enbart rena oljor...Detta har bara förvärrat problemen på sikt.

Har nu kört denna nollmetod i ett par månader och min hy är bättre än den varit på över 2 år! :) Jag har alltid haft supertorr hy fast ändå jättefet! Den har flagat men ändå varit helt oljig.

om jag nu skulle vilja sminka mig använder jag en mineralfoundation från Tikei , svinbra då jag inte tål de vanliga kända märkena från t e x. Id bare minerals och Youngblood ( var de som fick min rosacea att starta igen då jag fick världens allergiska reaktion i hela ansiktet av dessa två märken.

Dock använder jag lite olivolja under ögonen då jag ofta är torr där.

Det var det kopierade inlägget!
Vad väcker det här för tankar och känslor hos er?!?
Skulle vara intressant att veta! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0