Mitt bästa egna ansiktsvatten hitills



Detta är enkelt att göra, så som alla ansiktsvatten jag gjort :)
Olivblad är huvudingrediensen.
Impulsköpte en påse ekologiska olivblad på en hälsokost för några månader sedan för si så där 15kr.
Härligt att göra te på, lenande för halsen och väldigt milt och fräscht :)
Bra invärtes mot luftvägsinfektioner/förkylningar och hjärt och kärlsjukdomar bland annat.
Läs mer här:
http://www.helhetsdoktorn.nu/olivbladstudiehypertoni.htm
http://www.mamut.net/wwwwebfitse/FACKINFORMATION%20OLIVBLAD.PDF

Innehåller en massa antioxidanter, är bakterie och svampdödande och studier visar även att det kan skydda mot skadlig solstrålning och hudens åldrande.
Acne ska det visst vara bra för också.
Jag och min hud gillar det iaf :)

Recept på mitt egna Olivbladsansiktsvatten

♥ 1 nypa olivblad
♥ 1-2 kryddmått äppelcidervinäger
♥ lite lite Himalayasalt, typ 1/5 av ett kryddmått (kan uteslutas)
♥ ca 1 dl vatten

Koka upp vatten.
Häll vattnet över olivbladen i ett glas.
I med Himalayasaltet.
Lägg t.e.x. en tallrik som lock över glaset.
Låt dra i ca 20 minuter och sila sedan bort bladen med en tesil.
Häll över i en gammal kryddburk i glas t.e.x.
Ställ in i kylskåpet att svalna.
När det svalnat, tillsätt äppelcidervinägern.
Klart!

Brukar ha det i ca 4 dagar i kylskåpet innan jag gör nytt, men ofta står det i sådana här hemmagjorda ansiktsvattenrecept att det håller i upp till en vecka.


Kommentarer
Postat av: Ellen

Hittade de här recepten. Kanske kan vara något. Har inte testat dem själv. Sedan gäller det ju att hitta alla ingredienser.

http://blog.beautylish.com/2010/10/04/diyrecipestoner/



Kram

2010-10-23 @ 16:46:40
Postat av: Estelle

Tackar för tipset :)

Kör du fortfarande med grönt te enbart? (för det var väl de du skrev en annan gång?!?)

2010-10-23 @ 19:09:57
Postat av: Ellen

Jo det stämmer att det var det jag använde. Men jag slutade med det för några månader sedan. Det började klia i ögonen. Kanske berodde det på något helt annat än teet. Eller om jag hade sparat teet lite för länge och det hade bildats bakterier eller något eller jag vet inte. Kanske provar igen. Det är ju väldigt praktiskt när man reser t.ex. Man tar bara med sig en liten tepåse (eller flera beroende på hur länge man skall vara borta). Hursomhelst sedan dess har jag använt hydrolat av pepparmynta. Tycker det är ganska bra faktiskt. Det skall ha en uppfriskande effekt. Men jag tycker det är lite svårt att avgöra eftersom jag behåller hydrolat och sådant i kylskåpet :-)



Är förretsen fortfarande nöjd med min Rosenserien deo ;-)



Kram

2010-10-23 @ 23:50:33
Postat av: Anonym

Oj det där måste jag nästan prova! Har börjat blogga lite smått igen... Kika gärna in =)

2010-10-24 @ 22:42:46
URL: http://lakritz84.blogg.se/
Postat av: Vera

Spännande att göra sitt eget ansiktsvatten - men oerhört sunt och smart måste jag medge. :)

2010-10-30 @ 15:34:37
URL: http://hallonmuffin.wordpress.com
Postat av: Anonym

ELLEN



Intressant, ska pröva hydrolat av pepparmynta om ett tag jag också tror jag :)

Gissar på att det är från Crearome?!?

Härligt att du fortfarande är nöjd med Rosenseriens deo, har fått låna syrrans med blå kork (för män/unisex) älskar verligen den doften...påminner om havsbris/swimmingpool och sommar :)

Det enda negativa är att den inte luktar mer och liksom känns lite hela dagen, skulle verligen vilja ha en parfym som luktar precis som den!



VERA



Japp, det är spännande och sunt :)

Har du aldrig gjort det själv?



2010-10-31 @ 08:25:32
Postat av: Lakritz

Svar: Haha ja det var nog bland det fånigaste jag varit med om =P Köpte iaf två lotter idag! Men ingen vinst... Buhu.

2010-11-02 @ 01:17:21
URL: http://lakritz84.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0