Hemmagjorda ansiktsvatten

Har du aldrig gjort ett eget ansiktsvatten, så tycker jag att du ska testa!
Varför?
Jo, eftersom det både är billigt lätt och kan funka riktigt bra när du hittar det som passar just din hud.
Här kommer några väldigt enkla recept gjorda på olika örter:

Kammomillansiktsvatten för de flesta hudtyper
♥ 1 dl uppkokt vatten
♥ Lägg i en påse kammomillthe el en nypa kamomillblommor och låt dra i 5-10 minuter under lock.
♥ Låt svalna.
♥ Klart att användas!
♥ Förvaras i en burk/flaska i kylskåpet i 3-5 dagar



Daggkåpa sammandragande och lenande för torr och känslig hy
♥ 1dl uppkokt vatten
♥ Lägg i en nypa daggkåpa och låt dra ca 30min under lock.
♥ Låt svalna
♥ Klart!
♥ Förvaras i en flaska/burk i kylskåpet i 3-5 dagar



Salvia antiseptiskt och renande för fet och oren hy
♥ 1 dl uppkokt vatten
♥ Lägg i en nypa salvia och låt dra i 10 minuter under lock.
♥ Låt svalna.
♥ Klart att användas!
♥ Förvaras i en burk/flaska i kylskåpet i 3-5 dagar



Själv kör jag som jag tidigare har nämnt det enklaste av allt och det enda min hud har tålt ett längre tag.
Det här:
Ansiktsvatten med äppelcidervinäger för alla hudtyper
♥ 1 dl uppkokt vatten som får svalna
♥ 2 kryddmått eko äppelcidervinäger
♥ Klart att användas!
♥ Förvaras i en burk/flaska i kylskåpet i en vecka. 

Kommentarer
Postat av: Miss Angst

Jag använder grönt te för det mesta (samma idé som med kamomillte). Tycker det funkar utmärkt !

2010-01-03 @ 18:16:42
Postat av: Tankar..

Kul att det funkar bra för dig! Körde också grönt/vitt the förut men insåg att min hud reagerade på det tråkigt nog =/

2010-01-04 @ 20:51:50
Postat av: Miss Angst

Det var ju synd.

Din den där vinägerblandningen, luktar den inte starkt ? Vinäger har ju en ganska frän doft.

2010-01-11 @ 18:15:58
Postat av: Tankar..

Nja, den luktar inte särskilt starkt eftersom det är så pass lite vinäger i.

Men gott luktar det inte ;)

Fast lukten försvinner ju snabbt...om man inte låter indränkta bomullstussar ligga och skräpa i badrummet som jag lyckas göra ganska ofta vill säga..Inget att rekommendera ;)

2010-01-14 @ 23:07:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0