Parfymfria ansiktskrämer

Då var det dags igen att välja någon ny ansiktskräm eftersom det gått som det vanligtvis brukar göra med min senaste ansiktskräm (Iris i från Weleda) d.v.s. jag tål den inte längre, vilket säkerligen beror mycket på att jag inte tål den i kombination med att solen skiner på min överänsliga hud =(
Well, har kollat runt efter oparfymerade naturkosmetiska krämer....det är inte helt lätt att finna faktiskt, särskilt inte om man som jag vill undvika allt för mycket feta oljor som t.e.x. olivolja och mandelolja som huvudingrediens
eftersom jag lätt får tilltäppta porer av dem.
Nu har jag  i allafall två olika ansiktskrämer att välja mellan
Dessa:


Logona FRI fuktighetscreme
ger huden en jämn fett- och fuktighetsbalans.
Den milda formulan understödjer hudens syraskyddsmantel och därmed dess motståndskraft mot negativ miljöpåverkan. På så sätt kan mycket känslig hud återfå sin naturliga balans och därmed ett sunt utseende.
Godkänd av tyska Astma & Allergiförbundet =)

Innehållsdeklaration:  
Aqua (Water), Glycerin, Simmondsia Chinensis (Jojoba) Seed Oil*, Alcohol denat., Vitis Vinifera (Grape) Seed Oil, Butyrospermum Parkii (Shea Butter) Fruit*, Olea Europaea (Olive) Fruit Oil*, Cetearyl Alcohol, Cetearyl Glucoside, Arctium Lappa Seed Oil*, Palmitic Acid, Stearic Acid, Xanthan Gum, Tocopherol.
 * - ekologisk odlad




I+m Naturkosmetik FREESTYLE parfymfri Moisturizing Creme
 är en vitaminberikad fuktighetscreme för känslig hud. Hyaluronsyra och aloe vera juice tillför rikligt med fukt och stramar upp huden. Kallpressade ekologiska oljor av mandel och jojoba ger rikligt med näring och ökar hudens elasticitet.

Ingredienser:

Vatten, Aloe Vera*, Jojobaolja*, Mandelolja*, Sojaolja*, Förtjockningsmedel, E-vitamin, Sorbitol, Kokosglycerin, Fettvax, Xanthan, Etylalkohol*, Hyaluronsyra
(*) från ekologisk odling



Om ni känner till någon mer parfymfri naturkosmetisk ansiktskräm så får ni gärna tipsa mig om den =)
(Inte Weleda (fet) Mandel bara!)



Kommentarer
Postat av: Miss Angst

Hej!



Lavera har ju en serie som heter "Neutral" som skall passa personer med eksem och extremt känslig hy osv. Har själv inte provat så jag vet inte hur produkterna är. Men kanske värt att kolla? Jag har ju som sagt trivts ganska bra med Lavera Basis, den mindre feta varianten. Jag tycker inte den känns fet eller att den lämnar ett fett lager på hyn. Men olika hyar reagerar ju olika.

Just nu provar jag en ny kräm av det Franska märket Sanoflore (köpt utomlands). Jag har varit lite emot deras produkter eftersom de blev uppköpta av L'Oréal för några år sedan (nu har de blivit uppköpta av något annat stort företag tror jag). Men det är ju från början ett företag inriktat på naturliga produkter. Och krämen lät precis som det jag behövde så jag testade (den är lite dyrare än Laveras men...). Min hy behöver nog mer fukt än fett och det är lite krångligt när det på tuberna bara står att det är för torr hy. Jag tycker i alla fall att den är riktigt bra. Den känns lite fetare än Lavera men den går snabbt in i hyn. Den doftar friskt (lite citronaktigt) men doftan sitter inte kvar så länge vilket jag tycker är skönt. Den heter "Hydrating nectar - Water fixing concentrate". Får se hur man trivs i längden.



För att gå över till en annan sorts produkt: har du hittat någon bra deodorant? Själv använder jag en sådan där alunkristall. Tycker den funkar hyfsat men det är inte alltid så praktiskt (och den funkar sämre om man inte är välrakad! ). De få andra ekologiska deon jag testat har inte funkat alls (hade nog nästan t.o.m varit bättre utan deo helt och hållet! ). De flesta får ju inget vidare bra recensioner heller. Vore kul att veta vad du använder.



Ha det bra.

Kram

2010-04-11 @ 18:59:32
Postat av: Estelle

Tack för tipsen =)

Jag har funderat på Laveras neutral, men när jag såg att olivolja stod som andra ingrediens så blev det ointressant direkt tyvärr...mitt hy gillar inte olivolja alls, blir igentäppt av det.

Lavera basis handkräm och ansiktstvätt har jag prövat, handkrämen gillade jag, men ansiktstvätten var både för stark och rengjorde min hy för ytligt.

Älskade doften först, men jag klarar inte av den alls längre, så tyvärr är ansiktsrämen inget jag skulle fixa.

Bra att du fortfarande trivs med den iaf.

Hoppas att den nya krämen du har är bra och ren trots att den är uppköpt av L'Ore´al.

Min hy behöver också mer fukt än fett...förutom på vintern då.

Alunkristall är precis vad jag använder också, räcker ju i evigheter dessutom =)

Jag har faktiskt inte prövat så många andra naturliga deos..

Ofta tycker jag inte de luktar gott de jag varit och kollat in, så jag har inte velat pröva dem.

Jag har dock en stående i badrumsskåpet av märket Nature´s gate, men den var alldeles kletig och inte alls trevlig att ha på sig just därför.

Så tyvärr har jag inget nytt att komma med =(

Vad använder du för solskydd för ansiktet förresten?

Det är grymt svårt att hitta något naturligt och bra för ansiktet tycker jag..

Kram!

2010-04-17 @ 14:06:51
URL: http://tankarsombankar.blogg.se/
Postat av: Estelle

Tack för tipsen =)

Jag har funderat på Laveras neutral, men när jag såg att olivolja stod som andra ingrediens så blev det ointressant direkt tyvärr...mitt hy gillar inte olivolja alls, blir igentäppt av det.

Lavera basis handkräm och ansiktstvätt har jag prövat, handkrämen gillade jag, men ansiktstvätten var både för stark och rengjorde min hy för ytligt.

Älskade doften först, men jag klarar inte av den alls längre, så tyvärr är ansiktsrämen inget jag skulle fixa.

Bra att du fortfarande trivs med den iaf.

Hoppas att den nya krämen du har är bra och ren trots att den är uppköpt av L'Ore´al.

Min hy behöver också mer fukt än fett...förutom på vintern då.

Alunkristall är precis vad jag använder också, räcker ju i evigheter dessutom =)

Jag har faktiskt inte prövat så många andra naturliga deos..

Ofta tycker jag inte de luktar gott de jag varit och kollat in, så jag har inte velat pröva dem.

Jag har dock en stående i badrumsskåpet av märket Nature´s gate, men den var alldeles kletig och inte alls trevlig att ha på sig just därför.

Så tyvärr har jag inget nytt att komma med =(

Vad använder du för solskydd för ansiktet förresten?

Det är grymt svårt att hitta något naturligt och bra för ansiktet tycker jag..

Kram!

2010-04-17 @ 14:10:17
URL: http://tankarsombankar.blogg.se/
Postat av: Estelle

Den här hittade jag precis:http://www.kicks.se/blogg/index.html?tag=ekologisk deo

kan nog vara värd att kolla in på Kicks.

Läste någonstans att den fått något pris för bästa ekodeo =)

2010-04-17 @ 14:56:42
URL: http://tankarsombankar.blogg.se/
Postat av: Miss Angst

Jag har faktiskt inte kollat ingredienserna i Lavera Neutral. Men om din hy inte gillar olivolja så är det väl ingen idé att prova. ;-)

Jag trivs fortfarande med min nya kräm men den går åt väldigt snabbt tycker jag! Så man får väl fortsätta leta efter något lite drygare.



Jag har ännu inte testat någon naturlig solkräm. Jag har några små kuvert från Lavera och några från Weleda som jag väl skall prova vid tillfälle. Men jag kan tyvärr inte komma med några tips :-/

Förutom Weleda och Lavera har väl Hauschka också solprodukter tror jag. Eco Cosmetics lär vara ganska svår att smörja in (lämnar ett vitt lager :-/ ) men jag har som sagt inte testat själv.



Jag har också läst "någonstans" om den där deon från Biotherm (som också tillhör L'Oréal! ). Jag tror den där "någonstans" är samma ställe som där du läste om den. När jag hittade bloggen såg jag att du lämnat en kommentar där :-) Deon är ganska dyr: ungefär 180 Kr. och den funkar tydligen inte mycket bättre än de flesta andra naturliga deodoranterna. Jag tycker att alunkristall funkar ganska bra (och som du säger den räcker jätte länge!!) men det vore trevligt med något annat. Men det verkar ganska svårt att hitta.

Jag är också ute efter en bra läppgloss. Jag vill att den skall vara i tub. Tycker det är lite ofräscht med en sådan där pensel man sedan stoppar tillbaka ner i hylsan.



Det är överhuvudtaget svårt att hitta produkter man trivs med (och som inte är för dyra! )



Kram!

2010-04-17 @ 18:00:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0