Smaskig linsgryta

I dag har jag lagat mat på riktigt! = )
Nu snackar vi inte om tre rätters avancerad mat här, utan från råvaror till slutprodukt snarare...
Jag har lagat  en lättlagad Linsgryta i från "Du är vad du äter" , vilket för övrigt är det första recept jag provat på där i från.

Blidde jättegott och smakrikt, en aning för starkt för mina känsliga smaklökar (men främst min apdumskänsliga mage som behövde Novalucol efteråt =(

Här är receptet:

Snabb linsgryta

5 dl vatten + 1 msk lantbuljong utan jäst(finns på hälsokosten)
1,5 dl röda linser
2 morötter
2 röda lökar
2 mogna tomater
2 msk ekologisk tomatpuré
1 msk olivolja
2 tsk spiskummin
2 tsk curry
½ deciliter hackad bladpersilja
1 tsk havssalt ( smaka av innan - buljongen kan ibland ge den sälta du behöver)
 
Koka linserna i buljongen ca 15-20 minuter. Slå av det mesta av vattnet då de är mjuka - men spara lite av den goda buljongen till grytan. Hacka lök, slanta morötterna tunt, och tomaterna grovt.
Fräs spiskummin och curry i olivolja. Tillsätt tomatpurén. Blanda ned lök, morötter och tomaterna och låt fräsa med några minuter. Blanda ned linserna och bladpersiljan. Späd med lite av den goda buljongen. Låt koka samman 15 minuter på svag värme.
 
Servera med en blandad grönsallad och ev. råris kokt i buljong om du är mycket hungrig.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0