Två böcker jag läser nu...

Pigg & glad med Rawfood av Vibeke Amidsen och mera kända Matrevolutionen-ät dig frisk med riktig mat av "kostdoktorn" Andreas Eenfeldt.
Dessa böcker läser jag samtidigt nu (fler böcker egentligen ;) för att jämföra dem lite helt enkelt...
Eftersom riktiga Raw food-anhängare utesluter all typ av mat från animaliskt ursprung och äter rätt mycket kolhydrater så kan man nog rätt så mycket säga att Matrevolutionen som förespråkar LCHF(Low Carb High Fat)-kost är mycket motsatsen eftersom vegetarisk LCHF inte anses vara någon bra väg att gå och ännu mindre vegansk.....
Jag läser båda samtidigt och tycker båda är intressanta även om jag inte har kommit så långt i dem än...
Där emot har jag hittat saker som inte stämmer i båda böckerna redan.
I Matrevolutionen står det att vitt mjöl (mjöl utan några fibrer eller skaldelar kvar) inte har någon näring kvar alls och därför drabbas sådant mjöl heller inte av skadedjur, vilket är mycket praktiskt för livsmedelsbranschen som kan lagra mjölet längre...Ungefär så står det, jag använder mina egna ord nu.
Well, det kan jag själv intyga att det är fel efter att ha sett mjölbaggar i mjölet hemma hos både min far och mor.
Sen att vitt mjöl inte är något att ha, det tror jag definitivt på ändå.
I pigg & glad med Raw food står det att växtätares extrementer inte luktar medan köttätares extrementer stinker.
Well, där undrar man ju om hon någonsin har varit i närheten av till exempel koskit. hmmm.
Båda Raw food och LCHF kan vara väldigt övertygande i sitt sätt när man läser och hör om det, frågan är dock om något av dem vinner i längden om man håller sig strikt till något av levnadsätten i typ 50 år?!?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0