Härligt ansiktsvatten av daggkåpa

Det var länge sedan jag lyckades hitta någon bra ört att göra hemmagjort ansiktsvatten av tills nyligen.
Jag chansade på daggkåpa (tror det var Örtagubben jag köpte det på?!?) och tänkte att jag kunde dricka det som te mot kraftiga mensblödningar om min hy inte gillade det eftersom det även ska fungera mot detta.
Men, jag hade tur för daggkåpan har blivit mitt favoritansiktvatten :)
 
Lite om daggkåpan

Den innehåller stora mängder garvämnen som drar samman huden och stärker vävnaden, vilket minskar blödningar.
Daggkåpa innehåller även slem saponiner och eterisk olja som tillsammans med garvämnena förebygger narig hud.
 
Så här gör jag: 
Kokar upp ca 1/2 dl vatten som jag häller över ca 1/2 tsk torkad daggkåpa.
Låter detta dra under ett lock eller med ett litet fat över koppen i ca 20 minuter.
Sila.
Klart!
 
Jag upplever detta som lenande, lugnande och återfuktande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0