Ny naturlig hudvård från Ica och apoteket hjärtat....

Att säga att det inte finns något att välja mellan när det gäller naturkosmetik/ekologisk hudvård och hygien är verkligen en lögn nu för tiden.
När jag startade den här bloggen 2007 var det där emot ett klent utbud och det utbudet som fanns fick man uteslutande tag på enbart via hälsokostbutiker eller någon enstaka webshop.
För att inte tala om när jag var tonåring och vill köra med naturliga produkter, några certifieringar av produkterna så att man faktiskt visste att det var naturkosmetik tror jag verkligen inte att det fanns, man fick mest gå på att produkterna kallades för naturliga och lita på det (fanns ju ingen internet på den tiden för att kolla upp hur det låg till).
Allt jag visste om naturkosmetik hade jag läst i halvmossiga böcker ifrån 80-talet på mitt lilla lokala småstadsbibliotek eller i tidningarna Frida och Veckorevyn, men det var mest recept på hemmagjorda ansiktsmasker och ansiktsskrubbar (gjorde bland annat ansiktssrub av kruskakli i från de tidningarna ;) och ingenting om vilka ingredienser som inte hörde hemma inom naturkosmetiken.
Jag minns att Brooke Shield delade med sig om sina skönhetsstips i en gammal tidning (min syrras gamla Vecko revyn) och berättade att hon använde vanligt osaltat smör som ansiktscreme eftersom hon hade en så torr hy! :)
Undrar hur många det är som skulle använda smör som ansiktskräm nu?!? :D
 
En av mina första "naturliga" ansiktsprodukter jag använde mig av var en turkosblå ögongel i från H&M som då hade en egen serie som hette Nature calling.
Bara det att den hade färgen turkosblå säger ju en hel del om hur ickenaturlig den var.
Hade även en stor flaska Aloeveragel i från Bananaboat som var närmast neongrön.
Under en resa till Israel när jag var 16 köpte jag med mig två stora påsar med dödahavslera, skapligt naturlig var den nog, men jag som hade en hel del problem med acne på den tiden gick verkligen till överdrift med att göra ansiktsmask på denna leran, jag ångade ansiktet över en kastrull hett vatten och använde leran som ansiktsmask varenda kväll under en lång period i tron om att det gick att bota acne genom att enbart gå hårt på den yttre vården (misshandel av huden) snacka om att min hy var konstant hettande, uttorkad och irriterad.
Den första äkta naturkosmetiken jag provade var i från det tyska naturkosmetikmärket Heliotrop, en ansiktskräm som inte var någon hit alls, gav verkligen ingen fukt, stramade bara i ansiktet av den.
Tvättade dessutom ansiktet med så kallad glycerintvål som jag hade läst om skulle vara så milda och naturliga, men nje, särskillt naturliga var det inte och milda var de definitivt inte, stramade som tusan i huden efter tvätt.
 
Det var lite om mina tidiga erfarenheter av "naturkosmetik" det, var inte ens meningen att hamna i det ;)
Det jag skulle komma till var hur mycket naturkosmetik det finns nu för tiden och hur lätt det är att få tag på! :)
Så skönt att vem som helst kan upptäcka och  köpa naturkosmetik utan stor ansträngning i stort sett vilken matvarubutik eller apotek som helst nu :)
På tal om det så har det lanserats en del nytt på sistone
Apolophosy eco har lanserats av Apoteket hjärtat,
Tyvärr innehåller de parfym fast det ska vara en ansikts ock kroppsserie som ska passa känslg hy och inte vara allergiframkallande :(
 
 Apolosophy ECO – ny ekologisk hudvård från Apotek Hjärtat

Apotek Hjärtat lanserar Apolosophy ECO, en ny ekologisk hudvårdsserie med vårdande ekologisk ängsull. Produkterna produceras i Dalarna och är framtagna med största omsorg för huden och miljön. Serien är ekologiskt certifierad av Ecocert.

Apolosophy är Apotek Hjärtats eget varumärke med utvalda produkter inom ansikts-, kropps- och hårvård samt makeup. Nu lanseras Apolosophy ECO, en ekologisk hudvårdsserie med nio produkter för ansikte, kropp och hand. Apolosophy ECO produceras i Dalarna och genomgående för serien är att produkterna innehåller ekologisk ängsull med vårdande egenskaper.

Serien är ekologiskt certifierad enligt Cosmos (Organic Cosmetic Standard) av Ecocert, vilket innebär att 95 procent av alla växtbaserade ingredienser i formulan och minst 10 procent av alla ingredienser i vikt måste vara ekologiska. Utöver certifieringen har samtliga ingredienser granskats enligt Apotek Hjärtats ”negativlista”, vilken innefattar ämnen som Apotek Hjärtat säger nej till då de är allergiframkallande eller skadliga för miljön.

– Apolosophy ECO är ekologiskt certifierade produkter av högsta kvalitet, framtagna med samma krav på innehåll som vi har på våra produkter för barn under tre år. Alla produkterna är dermatologiskt testade och passar även personer med känslig hud, säger Manuela Casal Bouzon, produktchef Apotek Hjärta.

(Texten lånad här)

Även Ica har släppt en helt egen ecologiskt certifierad budgetserie både till ansikte och kropp som är helt utan parfym dessutom ! HURRA! Några av produkterna finns även med parfym i om man nu känner att man inte klarar sig utan det!? (parfym hör inte hemma nom hudvård, kan så lätt ge irritation och allergier att jag ärligt talat inte fattar hur apoteken kan sälja parfymerade produkter som dessutom ofta är märkta att det är för känslig och torr hy!)
Den nya Ecoserien från Ica verkar vara så ny att det inte finns något att hitta på nätet om den än ens.
Men eftersom jag har kollat in den själv här om dagen på Ica Bea (i Svedmyra, förort till Stockholm) så kan jag berätta att jag har sett följande:
Ansiktskräm, nattkräm, duschtvål, schampo, balsam, handkräm och bodylotion , kan finnas fler produkter som jag har missat eftersom de var utspridda på olika hyllor.
 
Själv köpte jag en duschgel för strax över 30kr, ansiktskrämen låg på ynka 59-69 kr! (minns inte om det var 59 el 69)
Tyvärr kan jag inte ladda upp någon bild på den eftersom jag inte har min egen dator fortfarande.
 
Men ingredienserna i denna är i alla fall följande:
Aqua, Aloe barbadensis leaf juice, sodium coco-sulfate, lauryl glucoside, glycerin, coco-glucoside, vitis vinifera fruit extract, glyceryl oleate, sodium chloride,aloe barbadensis leaf water, polyglyceryl-4 caprate, citrid acid , sodium benzoate, pottsium sorbate, chamomilla recutita flower, sodium citrate.

Kommentarer
Postat av: Malin

Serien från Ica låter ju spännande!😀 Ska hålla utskick efter den. Kul att höra om dina tidigare erfarenheter om ekologisk hudvård. Hur ekologisk den nu egentligen var. 😉

Svar: Ja, gör det! Kul att du tyckte det var kul! :) Ja, precis! Hur ekologiskt det nu var.....
Synd att du inte har din blogg kvar så man kan kolla in dina recensioner och så, men jag har för mig att du betalade för din blogg?!? Förstår ju varför du har tagit bort den i så fall.
Estelle

2016-11-08 @ 11:41:41
Postat av: Malin

Jo, jag betalade för den eftersom det var en wordpress.org. Om man har wordpress.com är det gratis. Det var ju för att innehållet kunde uppfattas som reklam och då kan wordpress.com välja att ta bort den. Jag hade tagit bort den i vilket fall som eftersom jag tror det hade varit lite svårt att sluta annars. Det hade nog varit att man fortsatt att svara på kommentarer osv. Eftersom jag också gått över till parfymfritt så kändes den också lite missvisande om hur jag gör nu. Men visst är det tråkigt. Jag kommer ihåg att jag gillade att bläddra i jenny/rosaella ( stavade hon så) alla recensioner.

2016-11-09 @ 12:51:54
Postat av: Malin

Kommentarsfunktionen för inlägget med hundarna verkar ha ballat ur, åtminstone för tillfället. Verkligen utryckfulla miner. Riktigt charmtroll om än lite halt fulsöta. ;-)
Här också massa snö, tror vi fick 15 cm igår. Nu ser det ut som runt 15-20 här iallfall. Helt okej, mängd och tycker det är lagom kallt ute också. Men nu kan det få hålla sig så här också, Inte kallare eller större drivor.

Svar: Nu har jag fixat så att det går att kommentera! Tack för att du berättade att det inte fungerade! :)Ja, lite fulsöta och väldigt uttrycksfulla, men det är det jag gillar med dem! Perfekt kan vara så tråkigt!
Är runt en halv meter snö här, så det är lite skillnad det! ;)
Tyvärr är det redan en plusgrad här nu, så det lär ju verkligen inte bli roligt på gatorna om allt det här ska smälta nu också. Hjälp liksom! :(
Estelle

2016-11-10 @ 07:29:57
Postat av: Malin

-1 grad här, men ser inte håller fram emot att det smälter. HALT! Plockade fram mina skor med dubbar på idag!

2016-11-10 @ 13:37:48
Postat av: Isabel

Testat Apotekets ekologiska bodylotion och tycker bättre om den än Urtekrams :) Kommer köpas fler gånger! Ska även försöka titta in Apolosophys produkter.

Svar: Apotekets? Apoliva Eco eller är det någon annan du menar? :)Blir ju jättenyfiken på viken det är!
Estelle

2016-11-21 @ 10:32:11
URL: http://frivolousgirl.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0