Hemskt med nya psykkontakten! SUCK!!!

 
I dag var den värsta gången av alla hos min nya psykkontakt.
Hon blev förolämpad och arg på mig för att jag berättade om min osäkerhet angående att jag ju inte vet om hon tror mig, tar mig på allvar och sådant angående hur jag mår och har det.
Något som jag för övrigt förklarade att det grundar sig i de erfarenheter jag har från livet och psykiatrin sedan tidigare.
Att hon blev arg på mig så och tog det så personligt gjorde ju bara att jag känner mig ännu mer otrygg och rädd för henne. Sådant sätter sig väldigt hårt hos mig, glömmer aldrig sådana saker.
Grejen är ju ändå att jag måste kunna berätta hur jag känner så att hon förstår hur jag har det och fungerar så att hon kan hjälpa mig med det.
Att hon dessutom sa att  hon inte vet hur hon ska hjälpa mig kändes riktigt riktigt hemskt att höra.
Bidrar ju bara till ännu mer skräck hopplöshet och förtvivlan hos mig.
Hon menade visserligen att vi tillsammans måste komma fram till hur jag ska bli hjälpt.
Känns som att det blir en massa missförstånd mellan oss mest hela tiden också, sjukt jobbigt och inget jag faktiskt är van vid.
En annan grej, jag bad för ett par gånger sedan om att få hjälp med lite bättre rutiner och sätt att få i hop mina dagar på, så vi gjorde som ett litet dagsschema, en ungefärlig mall som jag ska försöka hålla mig till (är ju så himla lätt att jag fastnar i grejer alldeles för länge och inte får andra grejer gjorda, skjuter på lunchen, skjuter på hela dagen o.s.v. som gör att jag mår ännu sämre än vad jag skulle behöva göra)
Pratade även lite om det i dag och hur det har gått med det och jag sa ju som det var att det ju inte bara är att hålla sig till det hur lätt som helst och att vi behöver jobba vidare med hindren och så och att hon väl förstod att det var så.
Men det hade hon inte förstått heller utan verkade tro att jag bara kunde få in det på egen hand hur som helst.
Ibland (ofta) känns det nästan som att hon tror att jag bara kan läsa en självhjälpsbok och göra det som står själv.
Hon måste ju ändå förstå att det inte är så, annars hade jag ju inte suttit hos henne liksom.
Känns som en sådan himla förlust att ha förlorat min förra psykkontakt verkligen, hon kommer ju också på tal mellan oss för övrigt, känns som att hon tar illa vid sig av det också för att jag saknar henne och det sätt vi började att jobba på.
Blir att hon säger saker i stil med "Jag är inte X och jag jobbar inte likadant som henne, nu är det mitt sätt som gäller!" , hon låter dessutom väldigt bestämd och som om hon vore arg när hon säger det.
Hur sjutton det ska fungera mellan oss och hur hon ska kunna hjälpa mig har jag väldigt svårt att se. :(
Hur länge ska jag tvingas sitta kvar i ett rum på psykiatrin och storgråta och hyperventilera efter varje gång jag har träffat henne egentligen? För att sedan fortsätta så i tre dagar efteråt fram och tillbaka genom dagarna....känns helt outhärdligt!
Känns som att hon hatar mig och inte vill träffa mig över huvud taget igen nu för att jag är för svår för henne......


Kommentarer
Postat av: Malin

Kan du inte byta ut henne? Skulle en läkare behandla mig så där skulle jag bara resa mig och gå. Hon ska ju vara där för att hjälpa dig och hon verkar ju inte kunna klara sitt jobb. Man kan ju tycka olika och ha missförstånd, men det är ju du som går dit för att du mår dåligt och behöver hjälp. Det är ju personligt för dig, men inte henne alltså borde hon kunna hantera det. Jag sade åt min nuvarande läkare att jag tyckte han var dåligt påläst. Han gick hem och läste på till nästa gång.

Svar: Ursäkta mitt sena svar! Det har varit lite bättre mellan oss sedan, nu har hon dock varit sjuk ett par veckor (mötte henne dock på apoteket när hon var sjuk, lustigt att vi just skulle vara på DET apoteket vid samma tidpunkt när det finns så otroligt många apotek i Stokholm.) och det har varit lite skönt att få en paus faktiskt, något som jag inte har tyckt tidigare när tidigare psykkontakter har varit borta, men så var det ju bättre med dem i från början också....Jag ger det här en chans nu, orkar inte byta igen nu efter så kort tid tyvärr. Imponerande att din läkare faktiskt tog till sig det du sa och läste på! :) Blev han inte sur och sa något när du sa till honom det ens? Jag har ju blivit extremt illa bemött när jag har varit påläst själv och haft egna önskemål om prover och så, många läkare verkar inte kunna ta sådant alls utan känner sig trampade på, har dålig självkänsla?!? Blev ju uppläxad av en riktig skitstövel till läkare som bland annat sa: Jag har minsann varit läkare i 20 år, så jag vet nog vad jag talar om. Det jag undrade över, hade önskemål att få kolla upp och behövde hjälp med struntade han helt i :( Har träffat flera, bland annat min syster som är väl medvetna om det här och därför kör en stil när de går till läkare som gör att det verkar som att de verkligen ser upp till läkare och inte verkar speciellt kunniga själva, de har fått bättre vård så hur som helst. Så sjukt att det ska behöva vara så verkligen!!!
Estelle

2017-11-10 @ 10:52:44
Postat av: Malin

Jag har tyvärr samma erfarenhet när det gäller läkare och jag kan också ofta spela dum för att de ska känna sig duktiga. Men i vissa fall så har jag sagt till. Min nuvarande läkare är bra på många sätt. Han tycker han vet bäst, men är ändå öppen till förslag. Jag har haft honom så länge och han har ju märkt att jag haft rätt ibland när han haft fel. Så nu har han ju bärjat lyssna. Synd att det ska ta sån tid bara. Jag tänker att jag inte är någon expert och behöver verkligen läkare, men det skulle vara lättare om de var bättre att lyssna på sina patienter.

Svar: Usch! Blir så arg och ledsen över att så många verkar ha sådana erfarenheter av läkare! :( Jag får nog verkligen försöka spela dum jag med i framtiden i kontakten med läkare, har ju inte gjort det hittills, vet inte om jag klarar av det bara, kommer nog att glömma av mig liksom...Ja, tråkigt att det har tagit sådan tid för din läkare att börja lyssna på dig, men måste ju vara såå skönt att verkligen ha en läkare som gör det nu i alla fall.
Estelle

2017-12-03 @ 12:15:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0