Nätterna som förstör dagarna ännu mer.

Dålig sömn, mardrömmar, sömnlöshet och för lite sömn är några orsaker till varför man mår sämre både psykiskt och fysiskt och orkar mindre på alla plan i livet.
 
Men, jag tycker inte att det här med tandpressning och tandgnissel nämns alls lika ofta.
Med tanke på att det också försämrar sömnen och kanske framför allt dagarna.
Att ha ständigt ont i huvudet, ansiktet, käkarna, nacken och axlarna och även ofta lida av yrsel och vara väldigt spänd där av framför allt tandpressandet eftersom det är en väldigt statisk rörelse som belstar mer än tandgnissel och kan uppgå till 600kg i kraft mellan tänderna och på gå upp till 3 timmar per natt!!!
Sjukt med 600kg va?!?
Min gamla tandläkare som konstaterade mitt tandpressande berättade detta och kallade det för bodybuilding för käkarna....inte speciellt konstigt!
Men så syndes det direkt på mitt ansikte när jag kom in genom hans dörr vad jag höll på med på nätterna eftersom mina käkar blivit bredare och kraftigare och mitt ansikte där med hade antagit en betydligt fyrkantigare form.
 
Det förändrade utseendet hade jag haft i över 5 år och verkligen lidit över, det var så tydligt att min far och övriga omgivning undrade vad som hänt med mitt ansikte.
 
Nerslitna och skadade tänder får men med, inte så kul när man ska leva med tänderna i resten av sitt liv.
 
Hur som helst skaffade jag bettskena och både smärtorna och ansiktet bättrade sig.
Tills för ca 5 månader sen när det plötsligt göra så himla ont igen trots bettskenan, har aldrig gjort så ont som det gjort under dessa månader med bettskenan och nu är jag livrädd för att jag dessutom håller på att bli så där fult svullen och fyrkantig i ansiktet igen :(
 
Det är fruktansvärt svårt att råda över vad jag höller på med i sömnen, men jag förstår ju att det är hur dåligt jag mår på dagarna som leder till detta, det är där lösningen måste finnas.
Men hur slutar man att känna hög ångest/stress/hopplöshet och förtvivlan över hur hemskt livet känns?!?
Försöker ju hela tiden och får ju ännu mer ångest och stress av att bli så dålig av allt tandpressande som jag inte känner att jag kan påverka..
 
Vad gör man mot tandpressandet egentligen?
Någon som vet? Har något råd? Känner igen sig?
 
 Nedslitna tänder av tandpressning/tandgnissling (inte mina på bilden)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0