Alternativ hårtvätt

 
Det finns en hel del andra sätt att tvätta håret på än just schampo som både kan slita onödigt på hår/hårbotten, miljön och hälsan eftersom de bland annat oftast innehåller sulfater, det är inte helt ovanligt att även naturliga/ ekologiska schampon gör det till och med.
 
Man kan i stället använda sig av hårtvättsmetoder som att tvätta håret med enbart balsam (alla balsam funkar inte,googla på balsam-metoden för mer info) ägg, bikarbonat, utdrag på björklöv,honung, diverse leror som till exempel rasullera eller som vissa hävdar är en bra metod, att enbart tvätta håret med vatten.
 
Rasullera.är det jag testat mestvilket absolut gör håret rent, fräscht och luftigt på alla sätt och vis (vill personligen inte att mitt hår blir luftigt som korthårig eftersom det är för tjockt och inte går att ha och göra med på ett bra sätt alls då) men, jag som har känslig hårbotten som lätt kan bli itrriterad, börja flaga och klia upplevde tyvärr att det var för uttorkande och irriterande för min hårbotten.
 
Man använder ofta så kallad surskölj (blanda vatten och äppelcidervinäger och ha som sista sköljvatten till exempel) för att återställa ph-värdet i hårbotten och håret vid sådana här metoder vilket ska kunna hjälpa mot just irriterad, kliande hårbotten och även ge ytterligare glans och följsamhet som oftast gör att man även kan skippa balsam.
Bra för alla det fungerar för, men min hårbotten blir tyvärr ännu torrare och kliande av det.
 
Rågmjölstvätt är kanske inte lika välkänt som många andra tvättmetoder, men det är i allafall något som jag är nyfiken på och tänker testa fram över.
Någon som testat?
 
Här är ett recept:
 
RÅGMJÖLSTVÄTT
 
4-5 msk rågmjöl
3 dl ljummet vatten
(ev lite äppelcidervinäger, typ 1 tsk)
Skaka om ordentligt i en burk och låt stå i minst en kvart.
Sila sedan bort mjölet med hjälp av till exempel en nylonstrumpa eller annat finmaskigt tyg/sil.
Fördela sedan vätskan i torrt hårt och massera runt.
Skölj som vanligt.
Klart!
Hittrade ett recept på ett rasulleraschampo här om dagen som jag tänker testa eftersom det förhoppningsvis kan fungera bättre än enbart rasullera.
 
Rasullschampo
 
2 msk rasullera
1 dl vatten
1-2 tsk veg olja
1 tsk glycerin
1-2 tsk aloevera gel
 
Detta ska nog användas i blött hår, men är inte säker...
 
Har ni några bra erfarenheter av alternativa hårtvättsmetoder? Dela med er! :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0