Några av mina sätt att sköta huden på....

 
Att sköta sin hud på samma sätt år efter år fungerar nog för få i längden, säkerligen beror det både på att att huden förändras av både ålder och levnadssätt....
I kanske 10 år fungerade det bra för mig att tvätta ansiktet på kvällen och smörja in mig och sedan inte göra något alls med huden på morgonen (fungerar inte längre eftersom jag upplever att huden känns torrare på morgonen då än om jag inte smörjer alls)
Sen blev jag mer sugen på Dr Hauschkas filosofi, som ju bland annat handlar om att huden ska ta hand om sig själv på natten och krämer och fett ska undvikas, fettfri nattvård är grejen (det vill säga ansiktsvatten eller liknande)
Så jag har kört med det under ca 2år och den fettfria nattvården har för det mesta funkat bra.
Men har där emot smörjt in ansiktet på morgonen efter att ha enbart använt ansiktsvatten (Dr Hauschka menar att det är viktigt att tvätta ansiktet även på morgonen) vilket har fungerat sådär.
Det trista med det är att jag upplever att ansiktskrämen inte riktigt tas upp av huden utan lägger sig lite mycket på ytan, dessutom tycker jag att min hy blir lite oren, som om orenheter gror och kapslas in lite när krämen åker på utan tvätt.
Så, då kan ju lösningen verka enkel, tvätta ansiktet på morgonen också...
Men nä då, så enkla lösningar fungerar uppenbarligen inte på min hud tyvärr :(
För det som händer då är oavsett rengöring (har testat: Dr Hauschka rengöringsmjölk, rengöringskräm, oljerengöring m.m.) är att min hud blir jätteskör, ser tunn ut och torr ut och blir helt enkelt hyperkänslig.
Så, vad tusan gör man då liksom?!?
Om det inte vore för alla föroreningar som huden ständigt utsätts för hade det känts lockande att skippa kvällstvätten helt och bara köra med morgontvätt och smörj....
Samtidigt känns det heller inte vettigt särskillt vintertid när huden behöver mycket skydd för kylan och morgontvätt därför gör huden extra utsatt.
Så, vad jag gör just nu sen ett par veckor tillbaka är:
Tvättar ansiktet på kvällen och använder ansiktskräm ca var tredje kväll.
Gör sedan oftast inget på morgonen (nej, smörjer sällan in mig ens när jag heller inte har gjort det på kvällen)
Det fungerar iallafall bättre än något annat nu, huden blir mindre oren och i skaplig balans, men lite torr på förmiddagen, men det brukar bättra sig under dagen iallafall.
Vet ärligt talat inte något annat sätt nu....
Tips mottages väldigt gärna! :)
Vad fungerar bäst för er förresten?
 
P.s Jag lägger en och annan ansiktsmask mellan varven också, min hud älskar djuprengörande lermask av rasullera följt av Dr hauschkas soothing mask D.s


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0