Härlig hemmagjord ansiktsmask

Igår blev det äntligen av att lägga en ansiktsmask, det var verkligen lääänge sen, ibland dröjer det ett halvår innan det blir av.
Det som dock slår mig varje gång jag gör det är hur lugn och fin huden blir efteråt, och så undrar jag varför jag inte gör det oftare.
Så jag hoppas att det åtminstone ska bli av en gång i månaden fram över.
 
Så här vacker var min hud i går kväll med hemmagjord havreansiktsmask på ;)
Busenkel att göra, billig och effektiv och man vet att man verkligen bara använder naturliga råvaror och slipper utfyllnadämnen och konserveringsmedel som man sällan kommer undan oavsett hur naturlig en köpt produkt är.
Receptet har jag hämtat i från den naturkosmetiska hudterapeuten Bitte Gärds blogg 
Recept
♥ 1 1/2 msk havregryn (som du mortlar eller kör med stavmixer)
♥ ca 1/2 dl vatten
♥ ev. 1 tsk vegetabilisk olja (jag tog sesamolja)
♥ (ev. 1 droppe eterisk olja) (hoppade jag över)

Kör havregryn med stavmixer (jag tog vanlig mixer, matberedare går säkert bra det med) så det blir ett mjöl. Blanda havregryn och vatten, låt stå 10 minuter. Blanda i olja och sedan är det bara att lägga på huden. Låt sitta i ca 20 minuter. Bitte Gärd brukar även lägga en varm handduk över ansiktet så blir det en riktigt avkopplande stund.
Det är en ganska kladdig mask men huden blir så mjuk, sval och len efteråt.
 
Ja, det kan jag intyga, huden blev verkligen mjuk, sval och len! :)
Det enda negativa med den är att den är lite kladdig och meckig att få bort.
Jag spädde först ut den med vatten och masserade runt i ansiktet, för att sedan ta ansiktsrondeller för att ta bort det värsta, sen sköljde jag ett litet tag med kallt vatten, men det är värt det! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0