Allvarliga sockertag...

Vaknar upp och tittar mig i badrumsspegeln och ser rätt fräsch ut!
Det är såååå stor skillnad när jag skippar sockret, efter bara två dagar ser jag fräsch ut på morgonen, annars när jag tittar mig i spegeln är jag alldeles svullen och får verkligen ångest av eländet jag ser och blir rädd över att det är så jag kommer att se ut dagarna igenom om jag inte skippar sockret för alltid.
Socker och mer än två mackor om dagen i mjölväg gör mig så svullen och eländig.
Sen att jag på så kort tid redan blir lugnare, magen börjar bli bättre och ju längre jag klarar det dess tu mer bra effekter både fysiskt, psykiskt och hela livet i sig ger det.
Inte bara så klart, det är ju tufft också på många sätt, det värsta är inte suget, nej absolut inte, det värsta är alla känslor som jag är van att döva och hantera med socker (och tidigare genom långvariga ätstörningar, både svält och matmissbruk/träningsmissbruk) och sorgen över hur mycket i mitt liv har överskuggats/styrts av socker/matmissbruk, hur fruktansvärt mycket jag har missat på grund av det bland annat...
Ja, det är så hemskt att det ska vara så svårt att leva sockerfritt när det gör att jag mår så mycket sämre när jag äter det.... 
När jag tänker på hur mycket jag har missat i att leva vill jag verkligen inte vänta med att leva en sekund, men så finns det ju så mycket rädslor, panik/skräck och annat som ändå sätter så mycket käppar i hjulet att det blir svårt ändå.
*Suck*
Det känns iallafall som om jag är mer motiverad nu än vad jag har varit sen förra sommaren när jag levde sockerfritt i ca 2 månader och märkte hur värt det var då.
Så jag hoppas verkligen att det ska gå nu med och att jag klarar det betydligt längre än då och när jag väl faller (vilket man ju tyvärr måste räkna med) så kan jag klättra upp och fortsätta mycket snabbare än jag hitills har gjort.
Det står ju rätt mycket om sockrets skadliga effekter på hälsan och om sockerberoende i media nu förtiden, men trots allt tror jag inte att den större massan av befolkningen förstår hur mycket det faktiskt kan påverka hela ens liv, särskillt om man är sockerkänslig/sockerberoende som jag.
Jag tror inte att de flesta tar det på allvar hur skadligt det är med socker.
Just den oförståelsen/okunskapen som finns i sammhället tycker jag gör det ytterligare svårare i sociala sammanhang att leva sockerfritt och tacka nej till sådant som bjuds och liknande.
Så där känner jag nog att jag för det mesta tänker lösa det på andra sätt.
 
Till exempel kan jag istället förkara mig med dessa sanningar (som för mig stämmer)
 
♥ Jag har Ibs, jag får lida alldeles för mycket med min mage om jag äter socker/snabba kolhydrater
♥ Jag blir alldeles för uppvarvad och stressad om jag äter socker/snabba kolhydrater
♥ Jag får svåra sömnproblem om jag äter socker/snabba kolhydrater
♥ Jag får utslag och dålig hy om jag äter socker/snabba kolhydrater


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0