Att göra egen ansiktskräm...

Jag har många många gånger tänkt tillverka en egen ansiktskräm, men så har det som så mycket annat inte blivit av...
Den här enkla tänke jag iallafall försöka mig på men med lite ändringar (annan olja, hydrolat och ev ingen eterisk olja alls)
 
Detta är Bitte Gärds (ekologisk hudvårdsterapeut) recept på egen ansiktskräm
Recept:
20 ml vegetabilisk olja ( Jag använde 50/50 Alqvimias Lavendel olja & vetegroddsolja)
3 g bivax
20 ml hydrolat (Jag använde Hamameliss)
eterisk olja

Smält bivax i olja. Värm hydrolat och rör ner. Sedan är det bara att röra tills krämen svalnat. Jag valde eterisk olja av ekologisk rosenträ och bergamott.
Klart!
 
Själv är jag även väldigt sugen på att ha i någon fuktbindare som t.e.x. glycerin, men är osäker på hur man gör då?!?
Någon som vet?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0