Socker, LCHF, Paleo...

Jag pratade för ett tag sen med en tjej som är sockerberoende, men som har levt sockerfritt i hela 10 år!!! Wow!
Det enda som hon menar funkar i längden är att äta enligt LCHF(Low Carb High Fat), vilket är vad hon har kört med de 10 åren...
När jag berättade att jag var vegetarian, sa hon: "Det är bara att lägga ner, det funkar inte!"
Jag vet ärligt talat inte vad jag ska tro, kanske är det de enda som funkar i längden?!?
Men att gå i från att ha vegetarian i över halva livet till att äta kött (och ev lite mejeriprodukter som fetaost och liknande som jag tål bättre än komjölk) är ju inget som känns enkelt att göra i en helvändning.
Inte heller att sluta med alla sädesslag och spannmål (glutenfria med) och socker....
Det känns mest som att det bara blir kött och grönsaker kvar (eftersom man dessutom helst inte ska äta frukt överhuvudtaget, helst bara bär eftersom de innehåller mindre socker/kolhydrater)
Många blir ju tydligen besvärsfria i från sin Ibs med LCHF-kost dessutom, känns ju väldigt lockande just nu när min mage är värre än någonsin efter antibiotikan...
Min syrra har ju även varit på mig ett tag angående kostbehandling av ADHD/ADD, då man utesluter gluten och mjölkprodukter eftersom det ofta färvärrar/orsakar ADHD-symptom....
Vore ju underbart om många bitar kunde bli bättre...
Du är vad du äter, tror jag definitivt på, det är så mycket mer än ett namn på ett tv-program helt klart!
Enligt Robb Wolf författare till The Paleo solution the original Human diet (stenålderskost, ungefär som LCHF men utan mejeriprodukter) som är biokemist och en av världens ledande experter på Paleokost så är vi definitivt inte gjorda för vegetarisk kost (men vi överlever på det), han själv levde som vegetarian på ett exemplariskt sätt under många år, men blev bara sjukare och sjukare på en massa olika vis av det och sökte läkare efter läkare efter hjälp, men inget fanns att göra.
Han förändrade i allafall sitt liv igenom att gå över till Paleo (stenålderskosten) likaså hans mamma som var allvarligt sjuk och hade varit sjuk under hela hans liv, blev mycket bättre.
Han tycker förresten att man ska ge det en månad för att se hur man mår....
Skulle nog behöva hjälp då, att få till måltider alltså...gillar ju inte ens att laga mat :(


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0