Solskydd inifrån och ut...

Att man kan boosta sin hud inifrån med bra mat och dryck och till exempel undvika socker/snabba kolhydrater och transfetter till känner säkert många redan till.
Iallafall skönhets/hälsonördar som mig! ;)
Många menar att 70% av hur våran hud ser ut kommer ifrån just insidan, ja vad vi stoppar i oss, hur vi mår och sådant, så med andra ord är det bara 30% du kan påverka via yttre hudvård.
När det kommer till sol har jag under många års tid ätit kostillskott i form av bland annat Betakaroten eftersom det minskar risken för att bränna sig/bli solskadad och även risken för soleksem.
(jag har till och med fått det utskrivet på recept i starka doser av läkare när min solkänslighet uppdagades och var som värst i tonåren)
I år har jag varit för glömsk och kanske lite dum i huvudet?!? Kanske trodde jag att jag helt plötsligt skulle tåla solen bättre eller något?!? (I wish, ge mig pigment liksom)
Så, bättre sent än aldrig (redan bränt mig) köpte jag här om dagen en ask av Maxosol som innehåller just Betakaroten, men även andra hudstärkande mineraler och vitaminer...
 
Finns bland annat att köpa på Apotea.se för 119kr (fraktfritt)
 
Det man kan äta och dricka för att stärka huden mot just solen är:
Morötter, upphettade tomatprodukter (Lykopen minskar brännskador, finns även lite av det i Maxosol) vattenmelon, sötpotatis, mango, all typ av bär, broccoli, gröna bladgrönsaker, små mängder rött vin (här snackar vi ca ett halvt glas om dagen till mat alltså,för mycket ger motsatt effekt),valnötter,
Olivolja (stärker huden, särskillt i kombination med upphettade tomatprodukter) mörk choklad (minst 70%-ig)
Dricka grönt och vitt te dagligen, få i sig Omega 3 via piller eller fet fisk som lax.
Ja, det finns ju mer så klart, men det var i allafall lite som man kan tänka på om man vill ha en fin hy och detta egentligen oavsett sommar och sol.
Någon mer som äter Betakaroten eller tänker mycket på matens effekt på huden?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0