Socker socker socker...


Detta eviga problem som jag VILL BLI AV MED NU!!!
Tålamod, jag vet! ;)
Nu är det extra ekonomiskt krisigt dessutom (behövt låna pengar av farsan för att få i hop ekonomin)
Choklad och annan sockerstinn skit kostar när man käkar det var eviga dag, det är något som är säkert :(
Hälsan kostar det ju också bara mer och mer...
för några dagar sedan började jag dessutom med en ny medicin som har som en av de vanligaste biverkningarna viktuppgång, verkligen ingenting jag vill drabbas av!!! (återkommer till medicinen i ett annat inlägg)
Förutom att för mycket socker påverkar det yttre (sämre hy m.m) så finns det ju en massa annan skit det ställer till med i kroppen.
Skapar exempelvis inflammationer, leder till hjärt och kärlsjukdom....det sistnämnda kanske inte ens de flesta känner till?!?
De flesta tänker nog fortfarande på övervikt och diabetes när det gäller för mycket socker...
Visste ni att man inte bör få i sig mer än 20gram socker per dag enligt EUs hälsodirektiv?!?
En 100grams Schweizernöt choklad innehåller hela 47,5 gram socker
, en sådan stoppar jag väldigt ofta i mig tyvärr!
Om man äter sötad yoghurt/fil, färdiga frysta maträtter olika flingor och liknande med socker i finns det inte ens plats över för något mer socker..
Tack och lov käkar jag inte sådana grejer...men mitt sockerintag är ändå way to big!
När jag i perioder klarar av att bara käka choklad varannan dag borde jag väl egentligen vara mycket nöjdare än jag är...blir ju trots allt hälften så mycket socker i veckan (om man inte äter mer de där dagarna vill säga...)
Hoppas hoppas att den nya medicinen sa få mig att må så pass mycket bättre att jag dra ner rejält mycket på sockret/chokladen utan att för den skull behöva må skitdåligt!
Det borde banne mig inte få säljas en massa sockerrika livsmedel och godis överallt!

Trackback
RSS 2.0