Hur ska man ta hand om sin hy egentligen?!

Det finns ju en del olika syner på hur man ska vårda sin hy, både inom "vanlig" hudvård och inom naturkosmetiken.
Tycker själv att det inte alltid är helt lätt att veta vad eller hur ofta man ska ägna sig åt olika saker för att bästa ta hand om huden.
Det är klart att man lär sig mer om sin egen hy ju äldre man blir om vad den gillar och inte gillar, men vissa oklarheter finns det alltid tycker jag.
Många hudterapeuter och liknande anser ju ofta att det är viktigt att rengöra huden både morgon och kväll, medan andra anser att man bara ska rengöra ansiktet på kvällen för att det är viktigt att ha kvar det skyddande hudbarriären huden har byggt upp under natten som skydd mot dagens påfrestningar.
 
För många (kanske de flesta?!) är det en självklarhet att smörja in huden med en fuktgivande kräm eller särskild nattkräm som ofta är extra fet och närande efter att ha tvättat ansiktet på kvällen.
Dr Hauschkas hudvårdsfilosofi  går dock helt emot detta med att använda någon typ av ansiktskräm på natten eftersom de anser att huden behöver andas fritt, rensas ut och ta hand om sig själv då för att hålla sig fungerande och inte åldras i förtid bland annat.
Fettfri nattvård är deras grej just därför, enbart ansiktsvatten eller hudkurer i vätskeform används.
 
Peeling skrivs det också ofta olika grejer om, allt i från att det är bra att använda några gånger i veckan, till att använda det max en gång i veckan eller varannan månad.
Eller som Dr Hauschka i princip inte alls (deras lermask och rengöringskräm tar dock varsamt bort överflödiga hudceller) för att inte skada och irritera huden i onödan eftersom det kan leda till känsligare hud och snabbare åldrande av huden bland annat.
 
Så hur gör jag själv då? Vad väljer jag att tro på?
 
I många år rengjorde jag ansiktet morgon och kväll eftersom "man skulle det".
Huden betedde sig alltid som om den var överkänslig, rödblossande o.s.v.
Sedan skippade jag morgonrengöringen under några år och huden lugnade ner sig.
För att sedan börja ägna mig åt Dr Hauschkas filosofi ,att det är viktigt att rengöra huden morgon och kväll för att bli av med slaggämnen som rensats ut under natten...
Körde med Dr Hauschkas milda men effektiva rengöringskräm morgon och kväll under ungefär ett år, men ändå blev min hy känsligare och kändes tunnare och torrare..
Så, nu har jag åter igen gått över till att enbart rengöra ansiktet på kvällen.
Min hy är åter lugnare, men samtidigt känns det lite fel att bara använda ansiktsvatten på morgonen och sedan smörja in huden när den inte är rengjord...hmmm!
Använder aldrig någon kräm på natten sedan några år tillbaka , bara ansiktsvatten och det tycker jag funkar helt ok.
Men hur vet jag egentligen om min hud hade sett bättre ut/mått bättre om jag hade använt någon kräm de här åren?
Peeling har jag också slutat med, var lite svårt i början eftersom det kändes som om jag hade skapat ett behov av det.
Men det tog egentligen inte särskilt lång tid innan huden bara blev gladare utan och blev på köpet mindre känslig.
Kör jag bara en lermask då och då (helst varannan vecka, blir tyvärr mer sällan dock) så funkar det utmärkt utan någon peeling någonsin.
Hu ja, hudvårdsdjungeln och alla olika syner på det hela!
Hur tänker ni själva om hudvårdsrutiner?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0