Ny strategi mot sockermonstret


Fett, fett, fett javisst!
Men inte någon totalkostomläggning í stil med LCHF-diet eller så (är lite skeptisk och hade varit för krångligt som vegetarian dessutom)
Nej, det jag menar är att jag börjat lägga till mera fett i måltiderna och mestadels då dessutom nyttiga fetter :)
Något som jag dessutom ändrat på för ca ett par månader sedan är min stora konsumtion av smör.
Har bytt ut smöret helt och hållet mot olivolja faktiskt, olivolja på mackorna är tro det eller ej riktigt himla gott! :)
Trodde aldrig att sluta med smör skulle kunna vara så här busenkelt för mig :)
Käkade väldigt sällan olivolja tidigare ens...
Olivolja ska förresten vara bra för huden och ge ett visst solskydd inifrån till och med! :) (Läkaren Helena Nyblom nämner b.l.a. detta i sin bok " Vägen till friskare hud")
Det här med mer fett i maten har jag bara börjat med den senaste veckan, så skillnaden med socker/chokladkonsumtionen kan jag inte uttala mig särskillt mycket om än, men det har gått lite bättre kan jag säga :)
Känner mig dessutom mer nöjd av maten jag äter, den smakar godare och är lättare att få i mig än annars, känns som om blodsockret har blivit stabilare dessutom :)
I övrigt äter jag gärna kallpressad ekologisk kokosolja som både är väldigt god i mat och som pålägg och är väldigt nyttig för kroppen :)
Nötter äter jag sedan rätt länge tillbaka redan en hel del av, på senare tid mest Valnötter eftersom de är de nötter som innehåller mest antioxidanter av alla nötter och även ska kunna ge ett skydd inifrån mot solen :)
Är dock lite svårt att få tag i bra Valnötter, köpt så många märken som har varit dåliga tyvärr.
De på Willýs är de enda som brukar ha bra kvalite´av de jag har testat faktiskt (förutom på sistone)
Så är det....så nu vet ni och kanske kan det här vara något för någon annan sockerråtta att testa?!?

Trackback
RSS 2.0