Meditation har många fördelar...

Att mindfulnessmeditation och andra meditationsformer är något som är väldigt bra för de flesta människor är kanske inte många förvånade över, men...
Visste du att:
Flera studier visar att personer med lång erfarenhet av meditation får en tjockare hjärnbark.
Bland annat i Prefrontalacortex (pannlobens främre del som kan ses som hjärnans dirigent) och andra områden som anses arbeta med att reglera känslor.
Här kan vi ha bakgrunden till deras förmåga till känslomässig stabilitet.
En förmåga som många önskar sig, men inte vet att de kan träna upp.
Försöker ju själv få till det där med att få in mindfulness/medveten närvaro i vardagen, det är något som jag och min terapeut har jobbat med sen några år tillbaka.
Även i ADHD-gruppen jag gått var just mindfulness en av de viktigaste hörnstenarna i behandlingen eftersom det även förbättrar uppmärksamheten m.m.
I perioder har det funkat för mig att lyssna på övningar via Cd varje dag, men sen har jag tyvärr tappat det.
Just att det finns en hel del forskning på meditation och hur mycket det faktiskt kan hjälpa människor som både har psykiska och fysiska besvär (depression, ångest, smärta m.m.) gör att jag önskar att jag skulle komma i håg det hela tiden så att jag blir så pass motiverad att jag kommer ihåg att öva medveten närvaro flera gånger om dagen.
Min bror har mediterat i många många år och gör det varje dag som en självklarhet, skulle vara intressant att se en bild på hans hjärna innan och efter han började meditera :)
Mediterar du på något sätt? Om inte, varför inte?

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0