1:a ADHD-grupptillfället



Klart jag måste berätta lite om ADHD-gruppen
som började förra veckan!
Förutom att hela dagen gick energimässigt åt av det här (skitnervös, skakig och med tankarna enbart på det som skulle komma o.s.v. innan och totalslut i skallen efteråt) så var det både rörigt och stressigt väl där!
Ja, det var ju första gången och första tillfället för de tre som ledde gruppen dessutom!
Lyckligtvis har två av dem åtminstone lett andra grupper tidigare, bara med inriktningen ADHD.
Det var i allafall en himla massa papper som delades ut, vissa skulle vi dessutom fylla i, i övrigt var det mest information om ADHD och lite om hur vi kommer att jobba fram över.
Vi var åtta deltagare i lite olika åldrar mellan 20-50+, en var exakt lika gammal som mig, det var tydligt att alla var nervösa....
Även fast det här är en grupp så skiljer det sig ändå i från gruppterapi eftersom vi ändå mest jobbar induviduellt med det som vi behöver hjälp med mest eftersom man ju trots samma diagnos kan vara väldigt olika och därför behöva fokusera på olika saker.
Med andra ord kommer det inte att vara så mycket babbel mellan oss deltagare, vilket det annars brukar vara i gruppterapier.
Det känns mest bara bra att slippa det, har ju gjort det flera gånger tidigare redan i andra grupper och känner mig klar med det.
Det som kommer att vara gemensamt är grejer som alla har nytta av, t.e.x. så kommer det en läkare nästa gång och föreläser om hjärnan, en annan gång kommer en annan läkare och föreläser, överläkaren i Neuropsykiatri på mottagningen som jag gjorde min neuropsykiatriska utredning på.
Mindfulness kommer vi att syssla med en hel del både i gruppen och som hemläxor...
Känns iallafall skönt att den här första gången är överstökad så att man slipper vara på helspänn något mera och dessutom har koll på vad det är för folk man ska gå med.
Var ju lite rädd att det kunde vara någon jag inte gillar som jag har träffat i andra sammanhang där, men icke tack och lov! :)
Det verkar vara gäng helt ok människor...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0