Hemmagjord ansiktsolja



Olika ansiktsoljor och kroppsoljor går lätt att blanda i hop hemma med bra ingredienser och ut i från egna önskemål utan att det behöver bli särskilt dyrt.
Kallpressade oljor ska det vara och ekologiska är helt klart att föredra både för att undvika skadliga ämnen och hudirritation t.e.x.
Det finns oljor/oljeblandningar för alla oavsett om man har fet, känslig eller torr hy till exempel.
Nu på vinterhalvåret är det helt klart att föredra i stället för ansiktskräm som är vattenbaserad eftersom kyla och vatten inte är en särskilt bra kombination för utsatt ansiktshy, men kom i håg att ha fuktig eller en aning blöt hud när du smörjer in oljan så att huden kan ta upp den betydligt lättare och så blir oljan mycket drygare dessutom.

Det här är min senaste ansiktsoljeblandning (har numera en lite fetare hudtyp)

♥ 1 bra liten flaska med droppkork eller liknande som gör oljan lätt att dosera.
♥ 70% Jojobaolja (passar alla hudtyper och är egentligen ett flytande vax, men jag anser själv att torrare hy
kräver mer av en fetare olja)
♥ 10% Granatäppelolja (unik fettsyresammansättning antiage o.s.v.)
♥ 20% Arganolja (bra vid skadad, mogen eller känslig hy t.e.x.)
♥ Innehållet ur 2 kapslar naturlig E-vitamin (kolla upp att kapslarna inte innehåller vatten)

Jag har dock insett att jag föredrar Avokadoolja framför Arganolja, så jag lär byta ut arganoljan mot det nästa gång jag gör en liknande oljeblandning.

Om jag hade gjort en olja för en torrare hy hade jag troligtvis blandat så här:

♥ 50% Arganolja eller Avokadoolja
♥ 20% Jojobaolja
♥ 20% Raps eller Olivolja (eller i stället 20% till av Argan/Avokadoolja)
♥ 10% Granatäppeolja
♥ 2-4 kapslar E-vitamin

Crearome.se är återförsäljare av oljor bland annat, deras grejer finns ofta i hälsokostaffärer som annars ofta tar in vid önskemål.
Naturlig E-vitamin finns på hälsokosten.
Rapsolja och Olivolja kan du ju lätt köpa i vilken livsmedelaffär som helst (kom i håg kallpressad)

Om du är osäker på hur mycket av varje olja som passar i din egen oljeblandning så blandar du bara till en liten mängd du testar först :)

♥ Lycka till! ♥



Kommentarer
Postat av: Ellen

Det låter som en intressant blandning.

Men är det den som gjort att du nuförtiden ser så konstig ut på din profilbild? Undrar om man vågar sig på blandningen nu?! ;-D



Jag skall tänka på det där med att hyn skall vara fuktig när man har på oljan. Det kanske är därför jag inte riktigt trivs med olja. Det känns som att det inte riktigt går in i hyn och om jag t.ex har på olja på kvällen känner jag mig torr och lite obekväm i hyn på morgonen (vilket jag inte brukar göra med kräm). Får testa igen.



Den oljeblandning jag använder är jojoba och ricinolja för att ta bort ögonmakeup. Funkar suveränt bra. Jag brukar också använda den blandningen på naglarna efter ett fotbad t.ex.



KRAM



2010-11-11 @ 16:17:50
Postat av: Estelle

På min dator ser profilbilden ut som vanligt, men jag har på sistone försökt att ta bort/byta bilden utan resultat..eller något resultat som jag inte kan se då?!?



Jo, men det är precis så som du beskriver som jag också upplevde det här med olja innan jag använde den på fuktig/lite blöt hy.



Vad bra att oljerengöringen runt ögonen funkar :)

Jag har testat olika oljor runt ögonen men alltid blivit irriterad, fått sveda och oftast en dimmig/oljig hinna som inte försvinner hur mycket jag än sköljer...till och med irriterad i ögonen dagen efter :(

Enbart Jojobaolja är den enda olja som har funkat ok för mig.



Kram!

2010-11-11 @ 21:25:12
Postat av: Estelle

På min dator ser profilbilden ut som vanligt, men jag har på sistone försökt att ta bort/byta bilden utan resultat..eller något resultat som jag inte kan se då?!?



Jo, men det är precis så som du beskriver som jag också upplevde det här med olja innan jag använde den på fuktig/lite blöt hy.



Vad bra att oljerengöringen runt ögonen funkar :)

Jag har testat olika oljor runt ögonen men alltid blivit irriterad, fått sveda och oftast en dimmig/oljig hinna som inte försvinner hur mycket jag än sköljer...till och med irriterad i ögonen dagen efter :(

Enbart Jojobaolja är den enda olja som har funkat ok för mig.



Kram!

2010-11-11 @ 21:33:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0