ADHD-problematik med 96% säkerhet..



Jag kollar runt på nätet och så varje dag ang ADHD/ADD, lär mig lite mer hela tiden och inser hur lite jag faktiskt visste om det innan.
Känner i allafall igen mig i en hel del, men det är också en del som inte stämmer...
Well, har ju snackat lite med min terapeut om det (och även lite med utredningspsykologen) och det är ju som med alla diagnoser, man har ju aldrig alla drag och så är vi ju alla olika och har olika personligheter.
Jo, så är det ju, men det är så lätt att ha en bild om hur en person med en viss diagnos är som person tycker jag...
Även fast jag vet att man kan vara skitolika.

Jag undrar verkligen hur vissa av ADHD-testerna jag gjorde skulle ha fått för resultat om jag hade gjort dem innan jag drabbades av utmattning och det?!?
Det tänker jag på en hel del....ska absolut ta upp det med läkaren...

Så här står det förresten i papprena för min Neuropsykiatriska utredning:
Hon får 34 poäng på skalan där 36 poäng uppnådda poäng tyder med 96% säkerhet på ADHD-problematik.
Just det gör ju att det borde vara rätt tillförlitligt ändå?!?
Förutom en hel del babbel om ens barndom och hur man är nu och intervjuerna med min farsa, morsa och brorsa så gör man en del olika tester som liknar skoltester....
Till exempel:Ordförståelse, matteprylar, grejer på tid, allmänna frågor...typ allmänbildning...
Några frågor var: Vem var Gandhi? Vilken konstnär målade i Sixtiska kapellet?
Kollar hur ens koncentration är, snabbhet o.s.v...
Det är som sagt en del olika tester och som resultat av ett test står det så här efter i min utredning:
Hennes profil liknar bestämt profilen på personer som inte har diagnosen ADHD.
Hmm....det är det jag hänger upp mig på, måste fråga dem mer om hur det testet kan få det resultatet och skilja sig så i från det andra?!?
En positiv grej jag har fått reda på är i allafall att vad det gäller vissa verbala tester så presterar jag högre än folk gör genomsnittligt =)
Sen att jag presterar sämre än genomsnittet på t.e.x matematiska prylar det bryr jag mig faktiskt inte om..
Jag visste redan att matte inte är min starka sida och jag är dessutom jäkligt ointresserad av det...jag klarar mig bra på det jag kan och tänker aldrig sysselsätta mig med det på något sätt i framtiden om jag får bestämma så.
Fuck matte! =P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0