Det här gäller inte mig...

Det är mycket att smälta nu, tankarna går fram och tillbaka hit och dit och oftast känns det väldigt overkligt att diagnosen ADD gäller mig...
För er som inte vet så hör ADD till ADHD, fast det är en undergrupp till ADHD....så vitt jag förstår så är det små skillnader dem emellan bara?!       
Hade faktiskt inte väntat mig den här diagnosen.
Har nog rätt mycket fördomar om ADHD/ADD precis som många andra diagnoser och därför känns det lätt som om det är något andra har "de där människorna liksom", fast det är jag ju knappast ensam om att tycka så....

Öj, nu måste jag sluta så att jag hinner till min Psyktant....
Vad vi ommer babbla om bland annat är väl lätt att förstå?!?

Ha en fin dag i sommarvärmen nu!
          

Kommentarer
Postat av: Jenny

Oj....vad konstigt....jag känner ju inte dig och vet inte alls vad som ligger bakom den bedömningen...men...hm. Jag menar inte alls att det är så i ditt fall men ibland känns det som om alla dessa diagnoser skulle kunna appliceras på de flesta människor om man bara ställde rätt frågor under undersökningen. Jag tänker på mitt ex som var hos massor av olika psykologer och gjorde en massa utredningar och fick hur många olika diagnoser som helst. Som sagt, jag menar inte att det skulle vara fel att du fått denna diagnosen nu! Jag hoppas det kan hjälpa dig på något vis att du fått den. Kram!

2010-05-22 @ 13:09:55
Postat av: Miss Angst

Jag känner väldigt lite till om ADD/ADHD (ingenting alls egentligen). Men frågan är om DU själv tycker att du känner igen dig i hur sådana som har ADD eller ADHD är? Om man bortser från eventuella fördomar man kan ha. Jag tycker inte att du verkar vara en sådan som inte kan acceptera en diagnos om den stämmer. Men om du känner som du gör kanske det är för att du på något vis (kanske omedvetet) känner att det inte stämmer in på dig? Att ställa en psykisk/psykologisk diagnos är ju inte samma sak som när man har något organiskt fel (och t.o.m då kan det ju bli fel). Man skall ju hela tiden stoppas in i fack (du är si och du är så, om du reagerar så i den typ av situation betyder det att du är så osv). Och människors psyke är så mycket mera komplicerat än så. Hur många som helst har ångest t.ex. men man har det inte i samma situationer, man upplever det inte på samma sätt, man hanterar det olika, man har olika symptom. Bara för att det är en professionell som ställer diagnosen betyder det inte att det är rätt. Och som Jenny säger olika psykologer ställer olika diagnoser. Så frågan är hur känner DU? Vad tycker DU? Kolla upp ADD eller gå efter vad du redan känner till om det och tänk efter "är jag så?", "funkar jag så?" och så klart försök svara så ärligt som möjligt. :-)



Stor kram!

2010-05-23 @ 14:31:27
Postat av: Estelle

JENNY

Låter ju inget vidare att ditt X fått en massa olika diagnoser hos olika psykologer, även om det i och för sig inte är ovanligt att ha flera olika diagnoser samtidigt. Nu vet jag ju inte hur länge han har gått hos olika psykologer, men har det varit ett kortare tag så är det ju hemskt svårt att sätta en diagnos eftersom de inte hinner få ett grepp om honom som person ju.

Själv har jag ju tack och lov inte bytt psyknissar så ofta, så det känns säkrare för min del.

ADHD/ADD är ju inte som en vanlig utredning heller, det är ju liksom inte bara frågor och svar, man kollar ju koncentrationsförmågan m.m på olika sätt med.

Men visst kan man ju fundera en del på andra orsaker varför testerna blir som de blir.



MISS ANGST

Det är inte första gången jag får en diagnos och det tar alltid tid att ta in och sätta sig in i vad diagnosen innebär.

Vet två som har ADHD/ADD de går/gick på Silversmidet jag går och de framstår som två olika personer...diagnosen är inget som märkts utåt på dem, möjligtvis den ena som jag känner igen mig i en hel del.

Men visst är det som du säger lättare att sätta en diagnos på ett organiskt fel.



2010-05-29 @ 15:02:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0