Upprörd



Ja det kan minst sagt säga att jag blev i går när jag pratade med Assar som nu går igenom en neuropsykiatrisk utredning precis som jag har gjort.
För det första så gör vi exakt samma utredning...(eller eventuellt så är hans utredning en aning kortare än min)
De har dock sagt till honom att hans utredning innefattar Asberger och andra neuropsyiatriska diagnoser förutom ADHD...
Jag frågade min utredare om vad min utredning innefattade och hon sa att det var enbart ADHD!
Så vem har rätt, vem har fel av utredarna?!?
Detta ska jag absolut ta upp när jag och min terapeut träffar utredningspsykologen i Augusti.

Fast det är inte detta jag är mest upprörd över..
Det verkar inte som om han har Asberger som han först och främst är där för att kolla upp, för hans utredare hade sagt detta till honom i går, " ja då kanske du har ADHD"
Jag gick verkligen i taket när han berättade det...och blev skitlåg resten av dagen...
Varför?
Jo, för om han får samma diagnos som mig så kan jag inte lita alls på min utredning eftersom jag och Assar är så himla olika, som natt och dag gällande en hel del....alldeles för olika för att kunna ha samma diagnos, han är lugn som en död jämfört med mig och inte alls rastlös som jag...
Sen är det en annan grej, en grej som gör att jag inte litar på hans resultat hur hans utredningsresultat än blir (och det har jag sagt till honom) jo att han står på ett antal mediciner och har gjort det i hela sitt vuxna liv (typ 15år) Jag anser definitivt att man då inte kan veta hur man faktiskt skulle ha presterat på testen på utredningen då...eller för den delen egentligen riktigt veta hur man fungerar i vuxen ålder...
För nu snackar vi ett par avtrubbande och förslöande epilepsimediciner, en äldre tyngre antidepressiv medicin som gör honom både mer trög och trött (han har berättat detta, och märkt skillnad i perioder när han har legat lägre i dosen, dessutom har min morsa haft den och blev extremt trög i skallen av den)
En lugnande medicin som han står på dagligen har han också...mycket möjligt att det är något mer han tar som jag inte kommer i håg nu....
Hmmm ja, eller vad anser ni???

Trodde inte jag skulle kunna sova i går ens för jag var så upprörd....men turligt nog gick det :)

Kommentarer
Postat av: Miss Angst

Jag tycker det verkar som att det här med ADHD är den senaste "trenden" inom psykologi/psykiatri. De man inte kan stoppa in i några andra fack kan man stoppa in där. Jag säger inte att det inte finns de som vekligen har ADHD/ADD och att de verkligen lider av det och att det är ett verkligt problem. Men det verkar som en lite för enkel lösning på något vis, man behöver inte göra sig besvär för att verkligen komma till botten av problemet. När de väl ställt den diagnosen, vad gör man då? Har de någon lösning eller skall man "nöja" sig med att veta att man har ADD/ADHD?



För att hastigt svara på ett av dina andra inlägg om ämnet: jag tycker inte att det verkar som att ADHD stämmer in på bilden jag har av dig men som sagt jag "känner" dig ju inte. För det första känner jag igen mig själv i så mycket av det du skriver och jag tror inte (är nästan 100% säker) att jag har ADD/ADHD. Och det som stör mig mest är just vad bokstäverna ADD eller ADHD står för dvs "Attention Deficit Disorder" eller "Attention Deficit and Hyperactivity Disorder". Det är det där med "Attention Deficit" som inte passar in på dig, jag tycker snarare det verkar som om du har lite för mycket "attention" i många sammanhang (precis som jag) och att det är det som ställer till problem. Vad de sedan har stoppat in för symtom under benämningen ADD/ADHD spelar som ingen roll för de flesta kan känna igen sig i vissa eller t.o.m många av dem (som ofta är fallet). Att prata fort eller ivrigt och verka uppskruvad som du skrev i ditt andra inlägg är t.ex för mig inte nödvändigtvis ett tecken på ADD/ADHD utan beskriver snarare en person som är nervös och ängslig.



Och att göra en neuropsykiatrisk utredning på någon som tar så pass många och starka mediciner som helt påverkar personligheten verkar ju inte alls seriöst.



Kram på dig!

2010-07-27 @ 18:17:27
Postat av: Stefan

Tror nog ungefär som Miss Angst, att det är ganska många som passar in på den där ADHD-diagnosen.

Iaf vissa delar av den..



Men, bara för att era diagnoser är likvärdiga så behöver kanske inte allt annat också stämma in..?

Ungefär som svininfluensan, vissa dog medan andra bara hostade och nös..



Kanske också att dom som har gjort testen "ser igenom" hans medicinering som gör honom "trög", utan dom medicinerna så kanske han vore mer lik dig?



Dessutom kan han känna/må på ett helt annat sätt på insidan än vad utsidan skvallrar om.. och vise versa!

Att prata snabbt, ivrigt och forcerat behöver ju inte betyda att nåt är "fel" eller att man är nervös/ängslig, det kan ju helt enkelt vara så att man har fått den egenskapen som människa.

Alla kan ju inte vara som Kristina Lugn.. (och tack gode gud för det!!) ;)



Själv brukar jag gäspa och prata sluddrigt när jag blir nervös.. och vad det kallas, har jag ingen aning om, men det finns säkert ett namn för det också.. ;)



Tja, lite flummiga tankar från mig bara.. hoppas det hängde ihop någorlunda! Hehe..

2010-07-28 @ 00:15:41
URL: http://fefanfefan.blogspot.com/
Postat av: Jenny

Jag är också mycket skeptisk till allt detta diagnostiserande, efter att min före detta pojkvän fått många helt olika diagnoser av olika läkare efter olika utredningar...men tror jag skrivit till dig om det innan. Jag tror att många såna diagnoser finns bara för att läkemedelsföretagen ska sälja mediciner. Inte för att inte problemen finns men jag tror inte man måste ha en diagnos för att man är på ett visst sätt...kan lika gärna vara en reaktion på samhället vi lever i. Hoppas du förstår att jag inte menar att ifrågasätta om du har ADHD eller ej, jag vet ju inget om det där, menar bara att min erfarenhet av psykiatrikers diagnostiserande inte kännts så seriös.

2010-07-28 @ 00:41:08
URL: http://slutamedcipralexbloggen.blogg.se/
Postat av: Miss Angst

@ Stefan: Håller med om att det där med att prata fort och ivrigt inte nödvändigtvis tyder på att personen i fråga är nervös eller ängslig. Det kan ju också vara som du säger att man helt enkelt har den egenskapen eller bara att man har mycket att säga! Jag uttryckte mig kanske lite fel. Jag menade egentligen att om man är en ängslig typ, vilket väl lilla Estelle är om jag inte har helt fel, kanske man börjar prata fort (man kan ju också ha helt motsatt reaktion och bli helt tyst eller börja stamma osv.) men att det inte nödvändigtvis är ett tecken på ADD/ADHD.

Hoppas det var lite tydligare :-)

2010-07-28 @ 14:54:50
Postat av: Stefan

Närå, Miss Angst, du uttryckte dig bra och tydligt.

Och jag är väl, på det stora hela, enig med dig..

Återstår att se vad lilla Estelle tycker.. ;-)

2010-07-29 @ 02:20:18
URL: http://fefanfefan.blogspot.com/
Postat av: Brandon Lee

Jag tycker att de med problem matar de utan problem med droger för att de problemfria ska bli lika med de med problem, allt är relativt ang rätt o fel, verkligt eller overkligt, vad skolmedicinare säger är inte relevant eftersom det inte existerar några absoluta sanningar om hur ska vi vara för att vara "rätt". Ha det E,.XOXO.

2010-07-30 @ 12:46:15
URL: http://thepirateway.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0