Beslutsångest

Hupp!
Har precis kollat på Glee....har ett konstigt och snedvridet förhållande till den serien verkligen.
När jag ser i tv-tablån att det är Glee så tänker jag: Neej!
Men ändå så ser jag på det ;)
Gillar det inte, men gillar det väl på något sätt ändå eller något?!?

Well..har inte skrivit något nu på sistone här för att jag har så jäkla ont i nacken bland annat att jag känner mig helt himla sjuk och snurrig i hela kroppen......allt jag gör eller inte gör påverkar värken =/
Är för länge sedan extremt less på att ha en jäkla massa ont i kroppen utan att jag vet vad jag ska göra åt det.
Säkert är det en massa psykosomatiskt, men det gör ju å´andra sidan ingenting lättare för det...snarare mer frustrerande.
Läkaren jag var hos sist tyckte ju att det var Fibromyalgi visserligen....har jag ju både jag och andra tänkt att det kan vara i flera år också....
Håller på att vela som tusan och kan inte bestämma mig för vad för typ av hjälp jag ska söka?!?
Det står mellan dessa just nu:

* Feldenkrais
* Psyksjukgymnast (ja alltså en sjukgymn som jobbar med kroppens koppling till känslor)
* Kiropraktor (har ju även för mycket svank och lite annat)
* Återta kontakten med Taktilmassören jag gått hos länge

Hmmm...ja...
Som min terapeut sa sist jag var där: "Det är bättre att du väljer något än inget alls, och det redan i dag".
Ja, ungefär så sa hon och det är ju självklart!
Jag får nog banne mig ta en skål och lägga lappar i som jag skriver alternativen på och bara dra en lapp eller något...annars lär väl inget hända som ofta vad det gäller mig och sådant här =/

Go´ kväll!



Kommentarer
Postat av: Miss Angst

Har samma typ av förhållande med serier som handlar om sjukhus och läkare (House, Grey's Anatomy...). Tycker de är kul att se på men samtidigt tycker jag det är jätte läskigt och obehagligt med sjukdomar (tycker man har alla symptom de beskriver! ) Larvigt :-)



Jag tror inte de riktigt kommit underfund med hur fibromyalgi kommer till och varför man får det. Men jag kan tänka mig att det är människor som är känsliga och ängsliga och som spänner sig mycket som får det som kallas fibromyalgi.

Jag kan också känna mig yr och får ibland spänningshuvudvärk (för mycket sittande framför datorn hjälper inte!). Försöker då göra lite självmassage på axlarna och nacken för att sätta fart på blodcirkulationen (att ha varmt på där man är öm är också bra). Jag känner inte till Feldenkrais men det kanske är bra (en annan jätte bra metod som är lite lik men som är mindre känd är Alexandertekniken, den kan jag varmt rekommendera!). Annars har jag läst att Rosenmetoden skall vara bra för att frigöra spänningar i kroppen. Men har aldrig testat (Riksförbundet är rtr-se.org). Du kan ju kolla på Youtube (det kanske du redan har gjort). Det kanske kan hjälpa att välja om du ser hur behandligarna går till "live".

Kiropraktik (och naprapati...) tror jag eventuellt kan hjälpa med väldigt specifika problem (efter en olycka eller dyl.) för att sätta saker på plats. Annars tror jag det mest har en temporär effekt. Det vill säga att man blir hjälpt för stunden och så är man bra ett tag men man fortsätter att göra det felaktiga som gjort att man fått ont till att börja med. Förutom att jag inte tror att det är bra att dra och rycka för mycket i kroppen och lederna osv. Jag har också mycket svank (ännu en grej vi har gemensamt :-) ) och får lätt ont i svanken när jag gått eller stått mycket (och även när jag suttit fel). Det jag tycker hjälper då är att ligga på golvet (det måste vara ett hårt underlag) med några böcker under huvudet (precis så många så att när man tittar upp mot taket tittar man rakt upp, inte framåt och inte bakåt, för mig blir det sammanlagt ungefär 4cm högt (jag har en liten vikt handduk precis under huvudet annars tycker jag det gör ont) (det är baserat på Alexandertekniken). Och så ligger man så en liten stund (20-30 minuter är nog bra men även mindre hjälper nog om man inte har tid eller tålamod). Svank är inte något man kan korrigera (genom att t.ex. sätta kotor och leder på plats) utan man mäste nog lära sig att röra sig (och sitta ...) på rätt sätt för att det inte blir en överbelastning någonstans och att lära sig hur man kan slappna av ryggen t.ex. om man känner sig trött där.



Annars kanske akupunktur kan vara något? Om man inte är rädd för nålar vill säga. Det bästa är om man kan få på "äkta kinesiska" viset (jag vet inte om det är mer äkta än något annat men jag gick till en Kines för ett antal år sedan just för min stress och ångest och efter att han stuckit nålar på de olika stresspunkterna, kom en medhälpare (en liten Kinesisk tjej) och värmde fram och tillbaka precis ovanför nålarna med någon sorts rökelse. Det kändes härligt med värmen, gick därifrån mycket mer avslappnad men man doftade ju rökelse sedan när man åkte hem :-) ) Har inte få så bra akupunktur sedan dess.



Ja, det var mina "two cents" om det ;-)

Lycka till med beslutstagandet!

Kram.



2010-01-22 @ 18:33:46
Postat av: Miss Angst

Glömde säga ang. det där med liggandet på golvet att man skall ha knäna böjda med fötterna på golvet lite isär (ungefär höftbredd). Då vilar ryggen naturligt. Slarvigt!!! Men det var så uppenbart för mig. Det var inte förrän jag nyss själv lade mig på golvet som jag kom att tänka på att glömt skriva det!

2010-01-22 @ 19:16:54
Postat av: Tankar...

Ja, gud jag har ett sådant förhållande till sjuhuserier med ;)

Jo, jag har funderat på Alexanderteni också, men har tänkt på Feldenkraismetoden mer eftersom det är där i från Alexandertekniken kommer + att jag vet några som tycker att det har varit bra.

Rosenmetoden känner jag till sedan jag var på en Workshop med det på Axelssons för några år sedan..det är säkert bra för en hel del, men jag tror inte att det är något för mig just nu...man sa ju liksom klara av de känslor och minnen som kan komma upp av det.



Akupunktur har jag fått många gånger eftersom min brorsa jobbar med det bland annat (är utbildad i Kina bland annat)men tyvärr har det inte funkat på mig...snarare gjort att jag blivit yr, fått ont och blivit skittrött =/

Moksha (tror det stavas så) heter det för övrigt som de värmer över nålarna...luktar inget vidare ju ;)

2010-02-07 @ 16:09:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0