Vägen till friskare hy

Har beställt den här nu :)



Beskrivning:

Huden är kroppens spegel
Vår hud har alltid fascinerat. Redan på de gamla egyptiernas tid sägs det att Cleopatra badade i mjölk för att få vackrare hy. Men huden är också vårt största organ med många viktiga uppgifter. Ur ett holistiskt hälsoperspektiv betyder huden mycket, eftersom den avslöjar allt från hormonrubbningar och skador på organ till själslig hälsa. Modern forskning har visat på nya spännande och viktiga funktioner för huden. Självklart påverkar även gener och livsstil hudens åldrande.

Men vad kan vi göra för att ta hand om vår hud på bästa sätt? Vad bör vi äta? Hur farlig är solen? Och vilken hjälp kan man få för hudåkommor som rosacea, akne, eksem och psoriasis?

I Vägen till friskare hud beskriver läkaren Helena Nyblom hudens uppbyggnad, funktion och åldrande. Fokus ligger på vad man själv kan göra för att ha god hälsa och få en frisk och vackrare hud efter sina egna genetiska förutsättningar. Medicinsk kunskap kombineras med estetisk hudvård. Den moderna forskningen presenteras så att den kan praktiseras i vardagen. Boken ger tips om vilka vitaminer, mineraler och fetter som bygger upp hudens struktur, vad som är den bästa anti-rynk-krämen och hur man kan påverka hudens förtidiga åldrande. Man får också veta vilken hjälp man kan få för hudåkommor som rosacea, akne, eksem och psoriasis, samt vilken effekt olika laser- och ljusbehandlingar kan ha.



Kommentarer
Postat av: Stefan

Kanske intressant läsning för mig som har Psoriasis?

Du får gärna hojta till om du tycker att jag bör läsa den.



Hud är..skönt!

Förfärligt skönt t.o.m! ;)

Finns det överhuvudtaget något som slår en riktig rejäl "nakenkram"?

-Nope! ;)



påklädd kraam ;)

2010-08-21 @ 22:00:34
URL: http://fefanfefan.blogspot.com/
Postat av: Estelle

Jo, jag tänkte även på dig och din psoriasis faktiskt :)

Jag vet ju inte hur insatt du är i kostens betydelse för inflammationer i kroppen/huden och psoriasisen, men jag antar att du vet att det är viktigt att få i dig Omega3 varenda dag till exempel?!?

Att socker orsakar inflammationer o.sv.

Att mycket frukt och grönt och t.e.x. ett dagligt intag av gurkmeja motverkar inflammationer...

Min far tar en tesked gurkmeja om dagen och tycker att det mildrar hans värk..något att testa om du inte gjort det?



Nä, finns inte mycket som slår en nakenkram du ;)

Ujj så länge sen det var bara...

Vill helst inte bli påmind om att sådant finns knappt när det känns så långt borta :(



Påklädd kram tebaxx, men med bara axlar iaf ;)

2010-08-22 @ 11:04:21
Postat av: Stefan

Blir så glad och varm inombords av tanken på att någon har ägnat Mig en endaste liten tanke.

Häftigt! .. och Tack så jättemycket! kraam



Nja, jag är inte så värst insatt i kostens betydelse, men har testat Omega3 under en längre tid utan att det hade någon effekt..

Testade även kalk.. ;)

Frukt är jag ganska duktig på att äta, även om det mest är för att jag inte ska bli för hård i magen..

Gurkmeja är dock nåt helt nytt för mig, så det kan jag testa!



Ha en bra vecka!

Kram

2010-08-22 @ 23:39:37
URL: http://fefanfefan.blogspot.com/
Postat av: Estelle

Vad kul att du blir glad av mina tankar:)

Klart jag ägnar tankar åt dig och andra som kommenterar här eller har bloggar är särskilt intressanta!

Folk tänker nog mer på en än vad man tror, skulle gärna veta mer om vad de tänker om en...fast det negativa är jag inte så säker på att man alltid vill veta dock...



Synd att du inte märkte något av Omega-3, hur länge käkade du det?

By the way, min far blandar gurkmejan i ett glas vatten (i ljummet/varmt löser det sig nog bäst)bli inte avskräckt av smaken bara...kan ju blanda med lite honung om det är för hemskt...

Återkommer med mer om hud/mat/psoriasis ska du se :)

2010-08-29 @ 11:17:28
Postat av: Stefan

Hejs!

Det råder ingen tvekan om att du är en väldigt godhjärtad och omtänksam människa iaf! :)

Tror du tycker om att rå om andra..



Jag käkade nog Omega-3-kapslar i ca ett år innan jag gav upp..



Kram

2010-09-04 @ 18:40:03
URL: http://fefanfefan.blogspot.com
Postat av: Estelle

Oj! Ehee..känner mig i allafall sällan särskilt godhjärtad...tänker ibland saker som " Usch! Tänk om han/hon visste vad jag tänker om han/hon EGENTLIGEN!!"

Kan nog tänka en hel del massa skit om folk tyvärr, är oftast väldigt kritisk mot mig själv, men även andra.

Där emot märks det nog väldigt sällan...det är liksom inget utåtagerande om man säger så.

Det är dessutom lättare att tycka om andra bloggare t.e.x. eftersom man aldrig är riktigt nära och verkligen lär känna personen i fråga..samtidigt som man är mer nära folk på nätet på ett annat sätt också.

Har ju liksom svårt för närhet...tyvärr...

Tråkigt att du inte märkte något av Omega-3 kapslarna på så lång tid :( Hoppas att du tog tillräckligt hög dos också!

Kram

2010-09-05 @ 14:41:08
Postat av: Stefan

Mjo, tror nog att jag tog rätt dos.

Det sägs även att det ska vara stor skillnad på olika fabrikat, men den jag käkade skulle vara en av dom bättre. Eskimå tror jag den hette..



Att du INTE är utåtagerande "ond", är väl ett bevis på att du är godhjärtad..?

Så ser jag på saken iaf.. ;)



Mjo, närhet ÄR jobbigt!

Såväl den fysiska som känslomässiga.

Men jag antar att det går att träna bort.. ;)



Kram

2010-09-05 @ 22:57:41
URL: http://fefanfefan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0