Bättre självkänsla m.m.

Ni har väl hört talas om  Mia Törnblom som är coach i personlig utveckling va?!?
Om ni inte har läst någon av hennes böcker, så har ni kanske sett hennes tvprogram som gick förra året..
Tv-programmet kunde nog upplevas som ganska störigt och Mia som en uppvarvad överkäck typ som fick saker och ting att verka lättare än vad det i själva verket är....
Hur som helst hade jag ett bra tag innan tv-programmet varit på en föreläsning av Mia Törnblom som var väldigt inspirerande kul o.sv...så jag hade en mycket bättre bild av henne än vad tv-programmet gav.

Jag köpte hennes bok i pocket när den kom ut för ett bra tag sen och började göra lite övningar ur den som man skulle göra varje kväll, men kom sedan av mig tyvärr =/

Nu ska jag i allafall göra ett nytt försök, i samarbete med min terapeut har jag i läxa till nästa vecka att göra detta:

I min Jag är bra-bok som följde med tidningen Topphälsa för ett tag (går väldigt bra att använda en egen liten skrivbok i stället) ska jag varje kväll skriva ner minst tre saker under de tre rubrikerna Bra, Tack och Hjälp.
Detta ska man göra för att lyfta fram något bra som man har gjort, för att känna tacksamhet inför det man har och för att lättare släppa lite av det man oroar sig för.


Exempel (skrev detta för ett par år sedan)


BRA

Jag var bra i dag som skötte ätandet ok.
Jag var bra som äntligen fick mailet till "M" ur världen.
Jag var bra som tog två långpromenader.

TACK

Tack för att jag lyckats motstå impulserna att köpa godis i dag.
Tack för att jag har en egen lägenhet.
Tack  för att jag har orkat mer än vad jag brukar i dag.

HJÄLP

Hjälp mig att stå ut med mina känslor
Hjälp mig att tycka om mig själv och mitt utseende.
Hjälp mig att vara närvarande när jag träffar sjukgymnasten i morgon.

image78

Kommentarer
Postat av: nathalie

Jag har också den där boken och innan jag hade sett hennes program så störde jag mig på henne för att hon var sådär blond och superkäck. Men när jag såg programmet tyckte jag hon verkade väldigt vettig. Ska också försöka läsa hela boken och göra en egen må bra bok :) Lycka till!

2008-03-06 @ 22:03:45
URL: http://battleflower.blogg.se
Postat av: lakritz

Tja det gick väl sådär... =P Du kan läsa i min blogg för vidare info ;) Självkänsla nu har jag läst! Väldigt intressant =)

2008-03-06 @ 22:03:51
URL: http://lakritz84.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0