Egengjord gurkmejamask



Jag glömde köpa banan när jag skulle prova en bananansiktsmask, men i går köpte jag bananer som tyvärr är för omogna än att använda, blir nog i morgon jag gör den masken i stället.
I går provade jag däremot en annan ansiktsmask för första gången......

Jag lade min vanliga favorit med enbart honung och blandade i en aning av vattnet från mitt gröna the
(avkylt the eftersom värmen förstör honungens bra egenskaper) och tog sedan lite gurkmeja och blandade i (eller ja....eh ganska mkt gurkmeja blidde det nog ;)
Lät det sedan stå och dra i typ fem minuter efter att jag hade blandat det och kletade sedan in röran i mitt nytvättade ansikte som blev alldeles lysande äckelgult av gurkmejan =)
Det jag fick var för övrigt inte bara en bra ansiktsmask, utan dessutom en fin peeling av det fina pulvret som bonus =)
Blev visserligen lite orolig över att jag skulle vara riktigt gul i ansiktet även efter att jag tvättat bort masken, men inte tillräckligt orolig eftersom jag hade på masken i en hel timma medan jag kollade på tv.

Resultat:
Renare, fuktigare och klarare hy...........men ja, gul blev jag......fast bara lite och det är borta i dag efter morgonens rutiner så det var ingen fara =)
En mask jag kommer att lägga fler gånger helt klart!

♥ Lite fakta om gurkmejans egenskaper i hudvård ♥

♥Gurkmeja används mot acne, psoriasis m.fl. hudproblem.

♥Gurkmjeka som puder eller blandat med olja användas i Asien på sår och hudsjukdomar som acne och psoriasis.
♥De antiinflammatoriska egenskaperna kan vara en förklaring till en positiv verkan.

♥Gurkmeja är antiseptisk liksom många kryddor.
♥I  djurstudier har man visat att gurkmeja får strålskadad hud att läka snabbare.

♥ Antioxiderande

♥ Gurkmeja innehåller rikligt av antioxidanter.





Kommentarer
Postat av: Cecilia

Inget att rekommendera innan man går ut alltså? ;)

2008-07-04 @ 18:51:14
URL: http://redseal.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0