Hemmagjord naturlig parfym.....

Vet inte om ni läste artikeln i tidningen City i går om giftiga ämnen som finns i kosmetika och så?!?
verkligen inget kul med allt skit man får i sig via saker som man använder varje dag som till exempel tandkräm och hudkrämer.
Här är lite mer fakta som tidningen nämnde:


              Kemikalier:

  •  Kroppen kan absorbera upp till 60-70 procent av det vi smetar på huden.
  •   Både män och kvinnor använder i snitt sex kosmetikaprodukter varje dag som innehåler och/eller toxiska kemikalierna parabener, ftalater, aluminium, triclosan, toluen, silikoner.
  • Vi förbrukar i snitt 1,6 kg bodylotion om året, 2,2 kg schampo och 1,3 kilo antiperspirantspray. Därtill 11 burkar ansiktskräm och 760 gram tandkräm. Kvinnor äter dessutom upp i medeltal två hela läppstift om året.
  • På 30-talet tillverkades 1 miljon ton kemikalier i dag är siffran cirka 400 miljoner ton. Bara inom EU finns 30  000 olika ämnen i konsumentprodukter.



    Jag använder i möjligaste mån produkter som är baserade så mycket som möjligt på ingredienser med naturligt ursprung när jag köper Schampo, hudkrämer, solskyddskrämer, smink,  tandkräm och liknande och märker tydligt att speciellt min hud har blivit mycket bättre, finare och mindre känslig än tidigare när jag använde mig av produkter som inte var naturliga och som dessutom täppte till huden och gav mig finnar.
    Det finns ju ganska många märken att välja mellan, här kommer några:

  • Dr Hauschka
  • Rosenserien  
  • Alg-börje
  • Dermanord
  • Weleda       
  • Yvonne Ryding       

  



Ja, man får helt enkelt prova sig fram själv till vad man tycker passar ens egen hud bäst.
Som jag tidigare har nämnt så gillar jag Alg-börjes produkter rätt mycket trots det töntiga, skrattretande 
och väldigt oglamourösa namnet = )
Orkar man kan man ju även göra sina egna produkter igenom att hitta recept på bland annat Shenet.se eller låna någon bok på bibblan



Egen naturlig parfym

Lätt som en plätt blandar du helt enkelt några eteriska oljor som du gillar i en liten flaska med en basolja som t.e.x Jojobaolja eller Rapsolja som är rätt neutrala i sin egen lukt.
Själv har jag nyligen blandat i hop Ylang Ylang, Jasmin och lite lavendel i en liten flaska med Jojobaolja och känner mig riktigt nöjd med den doften = )
Var försiktig så att du inte tar för många droppar av den eteriska oljan bara.

Ett sätt att prova om dofterna passar i hop är att ta lite av basoljan på ena armen och sedan blanda några olika eteriska oljor i det och gnida in.

Finns ju även färdiga blandningar att köpa som de två parfymerna längst åt höger på bilden nedan.
Nagchampa (som är en jättevanlig rökelsedoft dessutom) har jag köpt i en Indisk butik och Athena av märket Lakshmi har jag köpt i en hälsokostbutik.



image50


Kommentarer
Postat av: Lakritz

Min kompis sa samma sak! Så vi började leta... Men hittills har vi inte hittat nåått =/ TYpiskt!!

Haha vad gulligt!!! När jag var 15 var det väl Leonardo DiCaprio som gällde om jag inte minns fel! =P

2008-02-17 @ 18:35:10
URL: http://lakritz84.blogg.se
Postat av: Nathalie

Åhh! Fina flaskor:) Den längst till höger har jag luktat på tror det var den eller någon annan i samma serie jag gillade... på pistill i sthlm.

2008-02-21 @ 09:25:06
URL: http://battleflower.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0