Enkel hemmagjord peeling, ansiktsmask och ansiktsvatten



Jajamensan!
Jag föredrar helt klart så naturliga produkter som helst att använda till min hud och hår och gör därför då och då mina egna recept.

Först ett busenkelt och billigt recept på en peeling till både kroppen och ansiktet:

Enkel peeling

Blanda vanligt finsalt med honung och lite vatten och cirkla runt med fingrarna i ansiktet utan att trycka för hårt mot huden, om det river för mycket späd ut med lite mer vatten och ev lite mer honung.

Till kroppen går det även bra att använda saltet utan honung inblandat efter att du smörjt in dig med duschkräm eller liknande.
Låt duschkrämen vara kvar och riv runt saltet med duschkrämen på kroppen.
man blir len som en bebis av detta.
Glöm inte att smörja in dig med bodylotion efteråt bara.


Jätteskön och enkel ansiktsmask


Blanda lite honung med vanlig naturell yoghurt eller filmjölk och smörj in i ansiktet på väl rengjord hud och låt verka i 20 minuter eller mer, själv brukar jag ha det kvar i ett par timmar framför tv:n på kvällarna.
För torrare hud, blanda i några droppar kallpressad rapsolja.
För fetare hud, blanda i en till två droppar färsk citronsaft.

Använd gärna ansiktsvatten efteråt, själv brukar jag använda nykokt grönt the som jag låter svalna i kylskåpet innan jag doppar en bomullstuss i det och stryker runt i ansiktet innan jag smörjer in ansiktet med en naturlig ansiktskräm.

Lycka till!

Kommentarer
Postat av: Karin

Jag brukar också göra mitt eget ansiktsvatten. Du kommer till receptet jag använder nu i bloggadressen.

Postat av: Blogginnehavaren

Karin

Tack för dina recept! Jag brukar också kolla runt lite på Shenet, men har inte gjort något efter deras recept än.
Har funderingar på att tillverka någon egen ansiktskräm framöver, har du tillverkat någon egen någon gång?
Blev den bra i så fall?

2007-12-18 @ 16:30:32
Postat av: Rebecca

Jag använder socker som skrubb istället för salt,¨
av det jag läst så är sockret mindre uttorkande och för en torris som jag så är varje liten bit viktig

2008-04-12 @ 11:53:20
URL: http://bioluminescence.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0